Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Memento mori

- Kâinatta var olan her şeyin, Allah’ın isim ve sıfatlarının tecellisi ve onun fiilleri olduğunu düşünerek, varlıkları nisyan/unutkanlık perdesi altında saklayıp “La mevcude illallah = Allah’tan başka varlık yoktur” diyorlar. Her şeyin Allah’a ait olduğu tasavvuru doğrudur, fakat kâinatı yok sayma tasavvuru yanlıştır. Çünkü, Allah’ın sıfatları gerçek olduğu gibi, onların tecellileri de gerçek olmak durumundadır. Bu anlamda “kendilerini Allah’ın Sıfat ve İsimleri içinde yok görüyorlar” denilebilir.
Reklam
"La meşhûde illâ Hû" diyen meslek ise, tam huzuru kazanmak için varlıkların varlığını tamamen inkâr etmez, fakat üzerine bir perde çeker, görmek istemez. Çünkü onların manevî huzura mâni olduğuna inanır. Bunların birinci kısımdan farkları, varlıkları yok olarak kabul etmemeleridir. Vardır, ama perde olduğuna inandıkları için görmek istemezler. Halbuki, Kur'ân-ı Kerim'in ve sünnet-i seniyyenin, herkesin girebileceği en geniş caddesi, varlıkları inkâr etmek veya unutmak değil; onları Cenab-ı Hakk'ın isimlerinin tecelli yerleri olarak görmek, her varlıkta İlâhî mührü okumak, hakikî tevhide varmaktır. Kur'ân-ı Kerim'in varlıklarda tefekkürü emreden âyetleri de bu yolu açıkça göstermektedir.
"La mevcûde illâ Hû" ile "La meşhûde illâ Hû" diyenlerin arasındaki farka işaret için yukarıdaki ifadelere ek olarak İmamı Rabbanî'nin verdiği misali de ilâve etmek isteriz. Ona göre, birinci grup, Allah'ın zâtından başka bir varlığı bilmez. İkinci grup ise Allah'tan başka bir varlığı bildiği hâlde görmez. Bediüzzaman'm tabiriyle "nisyan (unutmak) perdesini üstüne çeker." Her iki mesleğin de tevhid görüşlerini kâfi görmeyen İmam Rabbanî bunu şöyle bir misalle açıklamaktadır: "Meselâ, bir kimse güneşin varlığına ilmen bir yakınlık peyda etse, bu yakınlık diğer yıldızların o anda kabul edilmesini gerektirmez. Fakat güneşe bakan bir insan yıldızları göremez. Çünkü o anda onda güneşi görme isteğinin dışında bir arzu yoktur. Bütün buna rağmen, bu insan mutlaka bilir ki, yıldızlar madum (yok olmuş) değildir. Güneşin parlak ışığından dolayı görünmezler. İşte bu sırada bir kimse yıldızların varlığını inkâr ederse hata etmiş olur."5 İmamı Rabbanî, bu ifadelerinden sonra, varlıkları inkâr etmenin sünnet-i seniyyeye uygun olmadığını ve bunda mahzur bulunduğunu açıklamaktadır. Fakat sadece "Bir"i görmenin bir tehlike arzetmeyeceğini ifade eder. Ona göre, Hallac-ı Mansur da "Ene'l-Hak" derken, "Ben değilim, Haktır" mânâsını kastetmektedir. Bu ifade, bütün varlık âlemini unutup yalnızca Allah'ın varlığında fâni oluşu dile getirmektedir.

Okur Takip Önerileri

Tümünü Gör
masdar-mazhar ; fiil-münfail
Mülk Allah’ındır. Sebepler sadece birer perdedirler. Hakikat bu iken, bazı insanlar misafir olarak geldikleri bu dünyada, kendilerine ihsan edilen maddî ve manevî cihazları ve haricî nimetleri birer İlâhî ihsan olarak bilmek yerine, nefislerine ve tabiata isnat ederek gaflete, dalâlete ve küfre düşerler. Üstat hazretleri iki tağut ile yani “ene
“If you're not moving forward in your life, there’s a high probability that there’s an action or an idea that you are so in love with that you can’t let go of it.” Jordan Peterson
Reklam
You have to sacrifice that which is most valuable to you, currently that's stopping you. And God only knows what that is. Its certainly the worst of you,and God only knows to what degree you're in love with the worst of you . Jordan Peterson
"keşke demek seytandandir" -> eğer keşke diyorsan >> it suggests you were in charge of the outcome. But you're not. What was going to come to you, was going to come to you regardless. Hadith:"know what missed,was never meant to touch you; and what touched you was never meant to miss you. And you can't taste the sweetness of faith until you understand those two concepts" This doesn't mean you don't try your absolute best. It means you don't busy yourself with things out of your control and capability. You're creation,not the creator. Stay in your lane. Omar Suleiman
Every set of circumstances that comes towards you ,is customized for you,to give you the best chance of success. Omar Suleiman
Reklam
In a hardship , you don't say :"Why did you do this to me?!" , instead you say:"What do you want from me,so I may live up to it." Cuz he's the master and I'm here to serve.
If you're mediocre in your pursue of this world, then you're the same in your pursue of Akhirah. Have İhsan. Strive for excellence. Omar Suleiman
Don't demand from Allah what your nafs wants, without demanding from yourself what Allah commands you to do. (Remember you're an abd. You're here to please Allah. Not to please yourself.) Omar Suleiman
Ingredient for comfort = taqwa "Whoever has the taqwa of Allah, he will make a way out for him,provide for him. And Allah will place ease for him in all of his affairs." The greatest way to have what you want fulfilled by Allah,is taqwa. And the purpose of revelation and Ramadan is to gain taqwa. Omar Suleiman
The purpose of dua is forming a connection with Allah,not placing an Amazon order. If you got whatever you asked for,then what's the point in us being tested? Omar Suleiman
77 öğeden 16 ile 30 arasındakiler gösteriliyor.