Ömer Hayyam müridinin ardından, öteki dostları için de yaptığı gibi, aynı vakar, aynı tevekkül ve aynı edepli üzüntüyle gözyaşı döktü. "Yan yana oturmuştuk hayat sofrasına, bizden birkaç kadeh önce sızıp gittiler."
Ömer geldiğinde o dönemde din adamlarının en bayıldığı sorun hakkındaki tartışma çoktan başlamıştı: "Kâinat daha iyi yaratılabilir miydi?" "Evet" diyenler, Allah' ın eserine yeterince özen götsermediğini ima ettikleri için, dinsizlikle suçlanıyorlardı. "Hayır" diyenler de, yüce yaratanın elinden daha iyisinin gelmeyeceğini ima ettikleri için dinsizlikle suçlanıyorlardı.