Bu kitapta dünyanın bir bölümünü okudum sanki. Hasan'la doğdum, Hasan'la okudum, Hasan'la dolaşıp öğrendim, onunla kralların saraylarına girdim, çeşitli dinlerden, kültürlerden, dillerden insanlarla tanıştım, ölümlerin kol gezdiği dönemde canımı emanet edeceğim dostlarım oldu, 40 yıllık yolculuktan sonra adımlarım yavaşladı ve kitap sonunda ikimiz de evlerimize döndük. Ama bu dönüş yabancıydı. Nereye giderse gitsin, geldiği yerin yabancısı. Yeni yer eskinin sıfatıyla kabul ediyor, benimsemiyor. Roma'da Afrikalı; Afrika'da Rumi. Kendimden de çok şey bulduğum Maalouf'un bu ilk kitabı elini omzumdan bir öğretmen misali hiç ayırmadı.