ATEŞLENMEKTEN KORKMAYIN! ATEŞ, BAĞIŞIKLIĞIN BİR SİLAHIDIR
Dr. Güzide Ülger
Enfeksiyon dışı ve özellikle enfeksiyonlara bağlı hastalıklarda ateş yükselmesi görülebilir. Günümüzde ise ateş korkulacak ve önlenmesi gereken bir belirti olarak algılanmaktadır. Ancak 'Geleneksel Tıp'ba göre ateş, iyileşmenin ta kendisidir.
ANNELER ATEŞTEN KORKMAYIN !
Ateş, birçok anne-babanın korkulu rüyasıdır. Hatta bu endişe paranoya düzeyine ulaştığında, paniğe kapılan ebeveynler çocuk aksırıp tıksırmaya başladığında ateş ‘yükselebilir’ ihtimaline karşı çocuğa ateş düşürücü ilaçlar içirirler.
Özellikle bebeklerde ve çocuklarda en sık ateşlenme sebebi enfeksiyonlardır. Halbuki 39 C civarı ateş, mikroplara karşı savunmada optimal derecedir. Bağışıklık sistemi ateşi yükseltirken aynı zamanda o mikrobu hafızasına kaydeder ve aynı enfeksiyonla tekrar karşılaşıldığında savunma sistemi hazır hale getirilmiş olur. Sistem artık o mikrobu tanımıştır. Ateş, hastalıklara karşı savunma mekanizmasının fizyolojik bir parçasıdır, dolayısıyla düşman değil, dosttur.
NORMAL VÜCUT SICAKLIĞI
Vücudumuzda ısı üretimi ve ısı kaybını ayarlayarak, normal vücut sıcaklığını koruyan mükemmel bir kontrol mekanizması vardır. Vücut sıcaklığını ayarlayan merkez, beynimizde bulunan hipotalamus adındaki bezdir. Hipotalamustaki bu merkez adeta bir termostat gibi çalışır. Birçok normal kişide ağızdan ölçülen normal sıcaklık değerleri 36,1 C ile 37,5 C sınırları arasında değişir, normal kabul edilebilecek tek bir sıcaklık değeri yoktur. Normal sıcaklık ortalama olarak ağızdan ölçüldüğünde 36,7 C ile 37,0 C arasında, rektumdan ölçüldüğünde ise bundan 0,6 C daha yüksektir. Vücut ısısı bu sıcaklıkların altına düşer veya üstüne çıkarsa hipotalamusun 'vücut sıcaklığı kontrol mekanizmaları' devreye girer.
NEDEN