Nerede iki insan gördümse, orada hep bir güç istenci, kudret gördüm. Uşağın istencinde bile efendi olma iradesi gördüm. Daha güçlü olanın iradesi, zayıfı hizmet etmeye ikna eder.
Bu irade, hep daha zayıflara efendilik etmek istediğinde, hiç vazgeçmek istemeyeceği tek hazzı olacaktır onun..
"Âlimanrâ ilm hest ü râz nîst
Mürgânrâ bâl hest pervâz nîst"
Bu Farsça beyitin kısa manası şudur :
"Âlimler görüyorsun, ilmi var, irfanı yok.
Kuşlar görüyorsun, kanadı var, uçması yok.."
Târihten adam hisse kaparmış..Ne masal şey!
Beş bin senelik kıssa yarım hisse mi verdi?
"Târih" i "tekerrür" diye tarif ediyorlar;
Hiç ibret alınsaydı tekerrür mü ederdi?