Bence insanın aldandığı en büyük şey, pişman olmaksızın affolmak ümidiyle günah işlemek.
İbadet etmeksizin Allah'a yakınlaşmayı ummak.
Cehennem tohumu ekip, cennet nimetlerini ummak.
Günahlar işlemekle beraber cenneti istemek.
Amel etmeksizin sevap ummak.
Dinde aşırılığa giderek Allah'tan, kurtuluş için temenni etmek.
-Şairin de dediği gibi;
Kurtuluş, arzu edip yolundan gitmemekle elde edilmez.
Zira gemi kuru zeminde gitmez.
Ademoğlunun cismindeki dört cevheri dört şey izale (yok) eder.
Bu cevherler, akıl, din, hayâ (edep) ve salih ameldir.
Öfke, aklı yok eder.
Haset, dini yok eder.
Bir şeye aşırı rağbet, hayâyı yok eder.
Gıybet ise salih amelleri yok eder.
Tevbe etmek insanlar üzerine farzdır, lakin günahları terk etmek öncelikli olarak vaciptir.
Musibetlere sabretmek zordur, lakin sabırsızlıkla sevapları kaçırmak daha zordur.
Zaman seyri bakımından acayiptir, lakin insanların bundan gafil olması daha acayiptir.
Her gelecek yakındır, lakin ölüm bunlardan daha yakındır.