Sensin, kendi kendinin köle tüccarı! Gerçek o ki, senden başka kimse senin köleliğindne sorumlu değil. Başka kimse değil, diyorum. Yalnız sen kendi kendini kurtarabilirsin!
Ama anlamadığım şey, bataklıktan çıkmak için bunca çile çektikten sonra, niçin hep daha berbat bir bataklığın içine gömüldüğün. Sonra, yavaş yavaş, el yordamıyla ve dikkatlice etrafı gözlemleyerek,neyin seni köleleştirdiğini buldum:
Egemenlerin, "küçük adam için iktidar" talep etmesine aldırmıyorsun. Oysa kendin dilsizsin. Seni temsil etsinler diye egemenleri daha fazla iktidarla ya da acizleri kötü niyetle donatıyorsun. Her defasında aldatıldığının, çok geç farkına varıyorsun.