Yaşanacak hayat damarda durmaz! Geride kalanlar bizi daha akıllı ve şefkatli yapmıyorsa işe yaramamış demektir. Dönüşüm büyük laf.”Son gününü görmeden kimseye mutluluğa erişmiş deme!” der ya Kral Oidipus’ta Sophokles, ben de ancak sona vardığımda neler yaşadım, kâmil olabildim mi, anlayacağım. Gene de kalp kırmamak esas, okumak, öğrenmek,paylaşmak,dayanışmak,bölüşebilmek esas, şükretmek esas,razı olmamak esas,isyan esas,aşk esas,”Yetmişinde bile,mesela,zeytin dikeceksin/ Hem de öyle çocuklara falan kalır diye değil/ Ölmekten korktuğun halde ölüme inanmadığın için/ Yaşamak,yani ağır bastığından” demek esas...
İdam suçuyla yargılandığı mahkemede sessizliğini koruyan Galileo’nun mahkemeden çıkarken, kendine hâkim olamayarak “Dünya yine de dönüyor!” demesi ve ölümü bile göze alacak kadar büyük bir tutkunun gerçeğini sahiplenmesi enayilik miydi?