Ben uzun zamandır şöyle düşünüyorum: Bence Türkiye'de büyük bir deney yürütülüyor. Dünyada yükselişte olan aşırı sağ ve faşist rejimler/görüşler, bizim halk olarak başımıza gelenlere verdiğimiz tepkileri izliyor. Kendi toplumlarında benzer adımlar attıklarında nasıl bir tepkiyle karşılaşacaklarını öngörmek için bizden cesaret alarak hareket ediyorlar. Yani sanki, "Yasalarca demokratik olan bir ülkeyi, yine sadece yasaları kullanarak demokrasi dışı bırakmak mümkün mü?" konulu bir deneyin içindeyiz.
Küçük bir çocuğa şakacıktan yanlış bir isimle hitap ettiğinizde sert ve öfkeli bir tepki vereceğini herkes bilir. Sanki onun için en değerli olan şeyi -yani kimliğini- elinden almışsınızdır. Eski Ahit'teki, "Onların adını sileceğim" (sanki hiç var olmamışlar gibi kimliklerini silmek) ifadesi fiziksel ölümden bile daha etkili bir tehdittir.