Osmanlı'yı karalamaktan zevk duyan başka bazı yazarlar da, matbaanın geç gelmesini, Osmanlı insanının kitaba ve bilime karşı ilgisizliğine bağlamaktadır ki bu büyük bir iftiradır.
İlgisizlik kitaba düşmanlıktan değil, olsa olsa doyumdan olabilir. Çünkü Osmanlı Devleti'nde kitap son derece boldur.
Mesala 15, 16 ve kısmen de 17. yüzyıllarda, eğitim açısından Avrupa ülkelerinin genel seviyesi, Osmanlı toplumundan çok daha gerilerdeydi. Matbaaya rağmen mevcut kitap sayısı son derece düşüktü. 16. yüzyılda, batı Avrupa'da bir kralın bin kitaba sahip olması nadirattandır. Oysa aynı asırlarda Osmanlı Devleti'nde on binin üzerinde el yazması kitaba sahip pek çok şahıs mevcuttur. Buna inanmayan varsa gitsin, Süleymaniye Kütüphanesi'ndeki "Yazma Eserler Kataloğu'nu karıştırsın.