Cengiz Aytmatov bu eseriyle sadece bir roman yazmamıştır. Aile, fedakârlık, eğitim, yalnızlık, yaşam mücadelesi, ayrılık, aşk gibi evrensel konulara yer verirken aynı zamanda sistemi de sertçe eleştirmiştir.
Bazı karakterlere zaman zaman kızsam da, Aytmatov duyguları o kadar sahici ve derinden anlatıyor ki, roman boyunca yer yer öfke, yer yer hüzün, bazen de hayranlıkla ama yaşayarak okudum. Okuması güzeldi ve düşündürücüydü. Üzerine uzun uzun konuşulması gereken bir kitap, Gönülden tavsivemdir