Çoğunlukla bir kitaptan kurtulmak ona sahip olmaktan daha zordur. Kitaplar, sanki asla geri dönemeyeceğimiz bir anın tanıkları gibi, bir ihtiyaç ve unutkanlık anlaşmasıyla tutunurlar insana.
''Öldüğüne üzülüyor musun? '' diye sordum. Herkesin genelde pek tanımasalar da ölen birinden söz ederken , ciddi bir yüz ifadesi takındığını ve iç çektiğini görmüştüm. Oysa dedem bana anneannemden söz ederken asla üzgün olmazdı. ''Ama benim için ölmedi ki, Tonino birileri seni sevdiği sürece ölünmez.''