Askerliğin insanı adam ettiğine ilişkin inanç,bütünüyle temelsizdir. On dokuz yaşına kadar cahil bırakılmış genç erkekleri dayatma yoluyla,on beş ay içerisinde bilinçlendirmek mümkün değildir.
Önce karı aşıp okula varmak, ödevini teslim etmek, oradan da mezun olup başka okullara gitmek. Uzaktakilere. Her an kovulmaya hazır öğrenmenleri sözleşmeli değil de kadrolu olan okullara. "Öğretmen açığı olmadığı için sözleşmeyle alıyoruz" diyen adamların erişemeyeceği okullara. İnsanlık açığının olmadığı yerlere. Tek kaçış yolu buydu. O da farkındaydı.