Öncelikle kitap okunmasi zor olduğundan ve uzun cümleler barindirdigindan cogu kisi tarafindan anlasilmamis . Ben de anladığım kadarını aktarıcam. Ben de bazı yerlerinde sıkıldım . Tavsiyem kitabi kısa araliklarla bitirin sonra anlamazsiniz.
Josef K nin suçunun belli olmamasına rağmen suçsuzluğundan suç çıkar ortaya . Dava peşinde koşarken , kendi hayatını zehir eden insanlara tanık olur . Avukat ve yargıçlarin insanlari evcil köpekleri yaptıgı ve onlara bit gibi baktiklari ve bu kişilerin anlamsız uzun konuşmalarıyla konuları saptırdıkları anlatılır .
Sisteme uyum sağlamayan sistem tarafından dışlanacağı için K. da davası için öldürülür . Çünkü varlığını koruyan bürokrasinin varlığı için bir tehdit unsuru haline gelmiştir. Dışarıda özgür gibi yaşayan ama hür düşünemeyen gerçek anlamda özgür müdür düsüncesi var biraz da . Etrafımız kuşatılmışken , düsüncelerimizi acıga vurmak yasak gibi geliyor .Kitaptaki Block gibi sistem bizi kendi parçası yapmak istiyor . Düsüncelerimizi söyleyince de , digerleri kendilerini hakarete uğramış sayiyorlar ve dışlaniyoruz . Sistem bizi ayıkliyor cinsinden .
Yozlaşmiş bir adalet sistemini her cümlede bulabilirsiniz . Ayni şekilde otoriteyi ve hiyerarşiyi ,üstünlük ve kontrol etme çabasını , sorgulanmayan ve alışılagelmiş giden olayları ...