Tanrı varsa acılar amaçsız olamaz. “Acı varsa Tanrı yoktur.” demek bir tercihtir. “Tanrı varsa acı mutlaka
bir değere sahiptir.” demek de bir tercihtir. Tanrı'ya inanmanın
daha iyi nedenlerini bulan için kötülük meselesi, aşılabilir bir
meseledir. Başka nedenler bulamayanlar, kötülük meselesinde
Tanrı'ya inançlarını daha kolay kaybedebilirler.
Varlığın doğası iyidir ve iyiye kodlanmıştır. Uygun
kullanımının insana iyilik olarak dönmesi, Allah’ın varlığın dogasına yerleştirdiği bu iyi maya sebebiyle Allah’a; bunun aksine, varlığın kötü kullanımından doğan kötülük ise insana bağlanmıştır .
“Iyi olandan payına düşen Allah'tandır; kötülükten payına
düşen ise sendendir."
Kötülüklerin varlığı Allah'ın yokluğunu değil, insanın özgür
iradesinin varlığının kanıtıdır.
İmanın, bilgiye yaslanması ve özgür seçime dayalı bir bağlılık olması, insanı kendi ayarındaki başka varlıklara bağımlılıktan kurtaran özgürleştirici bir eyleme dönüştürür.
İnsanlara merhametli olmamız, Tanrı'nın merhametinin bir
eseridir. Enkaz altında kalan bir çocuğa karşı hissettiklerimiz,
Tanrı'nın dünyada olup bitene kayıtsız kalmadığının en büyük
göstergesidir. Allah'ın yeryüzüne inerek o çocuğu enkazdan
kurtaracağını beklemek beyhude. Ama o çocuğun kurtanlması
gerektiğine ilişkin içimize yerleştirdiği tanrısal irade ve arzuyu
harekete geçirerek bu onuru insana tattırmak isteyen bir Tanrı
var. Kısacası, enkaz altında kalan birine yardım etme irademiz
harekete geçtiği an, Tanrı'nın olaya müdahale ettiği andır.