Derken herkes komünistlere bağırmaya başladı: Ülkemizin başına gelenlerden (yoksullaşmış, çoraklaşmıştı ülke), onun özgürlüğünü kaybetmesinden (Rusların eline düşmüştü), adalet önünde işlene suçlardan siz sorumlusunuz!
Suçlananlar cevap verdi: Bilemedik! Aldatıldık! Bizler gerçekten inanlardık! Yüreklerimizin derinliklerinde bizler masumuz!
Sonunda tartışma gelip tek soruya dayandı: Gerçekten bilememişler miydi? Yoksa öylemiş gibi mi yapıyorlardı yalnızca?