Sabah ve akşam ve karanlık gecede,kimin mumusun sen?
Kadir ve Berat gecelerinde,kimin evinin nurusun sen?
İrem bağının çiçeği,kimin kıvrak boylususun sen?
Allah aşkına söyle bana,kimin alımlısısın Sen?
Kimin kitap yanaklı,yorum benli,not zülüflüsüsün sen?
Kürdlerin bayrağı,ki ortası Güneşli
Ne kadar da alımlı,ne kadar da heybetli!
Senin renklerin de,ki senin dört renkli
Ne kadar da Güzel,ne kadar da sevimli
Bir hat yeşildir,bir hat da kırmızı
Ortadaki hat beyazdır,içi de sarı
Güneş'lidir o,ve de yeşilli-kırmızılı
Yeşil aşağıda,yukarıda da kırmızı
Sermayesisin sen kızların ve delikanlıların
Değerisin sen erkeklerin ve kadınların
Çok da olsalar senin düşmanların
Yeneceksin sen hepsini onların
Celâdet Âli Bedirhan
Xani'nin görüşüne göre güzellik iki çeşittir.Biri,tükenmeyen ve sonu gelmeyen edebi güzelliktir;o,manevi güzelliktir.Öbür güzellik ise,bedendeki güzelliktir;o,boş ve yararsızdır.
Kimisi tükenmez güzeliği fileyedir
Kimisi de boş ve yararsız bedeni istememdir
Ama hepsinin amacı dosttur,o da kuşkusuz birdir
Bütün fark,beyin ile deri arasındaki fark gibidir.
İnsan,iyilikle kötülüğün ve yüceliklerle ayıplarım yan yana yer aldığı bir kent gibidir;ya da İnsan,canlı ve güzel kokulu yapraklarla sivri dikenlerin bir arada bulunduğu bir gül gibidir;ya da insan,güzel ceylânların da,etçil kurt ve ayıların da,oyunbaz,kurnaz ve hileci tilkilerin de içinde dolaştığı bir ormandır.Öylece,İnsan hem parlaktır,hem de karanlıktır;
"İnsanın kendisi hem karanlık,hem de parıldak
Adem hem yakındır sana,hem de uzak"