Özgürlük, insanları, kıskaca alan maddî baskıları tanımak ve bu kıskacı bozup durumu değiştirmek değil mi sizce yoksa? Bunun böyle olduğunu sizden iyi kim bilir? Özgürlüğün, gelinen her daralmış noktada, bulunulan her sıkışık yerde, o darlığı, o sıkışıklığı bilgiyle aralayıp açmak, buna çalışmak özgürlüğü olduğunu, elbet benden öğrenmek istemezsiniz.
«Bana olmaz öyle şey» demekten vazgeçin de, olan biteni olup bittikten sonra, davranışınız üstünde düşünün. Olmasını istediğiniz değil de, olan üstünde düşünün.