Öğretmenin, öğrencileri sınava tabi tutmasıyla Allah'ın, insanları imtihana tabi tutması paraleldir.
Çünkü; bir öğretmen muhtelif bilgileri öğrencilerine aktarır ve muayyen zamanlarda sınava tabi tutar. Öğretmenin nihai amacı öğrencinin bu konular hakkında ne kadar bilgiyi aklında ne kadar depolamış bunu ölçmek ister. Sınavın sonucu ise o öğrencinin mukadderatını belirler yani zayıf veya pekiyi alması gibi.
Benzer şekilde yaratıcımız Allah, önce aklımızı verir -öğretmenin bilgi vermesi gibi- bu aklı kullanmayı öğrenmek için de bize zaman tanır. Bunun dahilinde bizim hayatta karşılaştığımız zorluk, kolaylık, sevinç, hüzün vb. olgulara aklımızı kullanarak verdiğimiz tepkiler sonucunda cennet veya cehennemi hak etmiş oluruz.