Alman filozof ımmanuel Kant,Fransız Devrimi'nden henüz birkaç yıl sonra 1891 yılında verdiği ünlü Aydınlanma Konferansı'nda şunları söylüyordu: ''Aydınlanmanın temel noktasını insanların bizzat kendilerinin sorumlu olduğu vesayet durumundan,özellikle din konularındaki vesayetten çıkmalarında görüyorum. Çünkü dini vesayet,tüm vesayetlerin hem en zararlısı hem de en onur kırıcı olanıdır.'' Dolayısıyla dinci vesayeti aşmak,insanlık için bir onur mücadelesidir. Bu anlamda,dinci vesayete karşı mücadele en büyük özgürlük ve demokrasi kavgasıdır. Zordur çünkü 1500-2000 yıllık bir oylumu ve müktesebatı olan,güçlü kurumları bulunan bir ideolojik-politik güçle mücadele etmek demektir. Unutulmamalıdır ki dinci vesayete karşı verilen mücadele kazanılmadan çağımızda hiçbir kavga kazanılamaz.