Realist olmak hiç de hakikati olduğu gibi görmek değildir. Belki onunla en faydalı şekilde
münasebetimizi tayin etmektir. Hakikati görmüşsün ne çıkar? Kendi başına hiçbir manası ve kıymeti olmayan bir yani hüküm vermekten başka neye yarar. İstediğin kadar uzatabileceğin bir eksikler ve ihtiyaçlar listesinden başka ne yapabilirsin? Bir şey değiştirmiyor. Bilakis yolundan alıkor seni, kötümser olursun, yapışır kalırsın, ezilirsin.