Âlemde dili olan tek kapı insandır. Ancak o anlatabilir girenini, çıkanını, sevenini, sövenini. İncitmeden çalanını, hoyratça yumruk sallayıp, tekme vuranını.
Kibir ve gururlar dağlaşan bir nefsin/bedenin ağırlığından kurtulmanın yolu Mîsak'ta, yani "Elest bezmi"nde verdiğimiz söze, görünen bu âlemde sahip çıkıp uymamızla mümkündür. Hakikat kapısından ancak "Latîf" bir tevâzu ile girilebilir.
Hakk'a varmak için bütün kapıları bir bir dolaştım. Hepsi hınca hınç dolu idi.
Ve kapılar bir türlü açılmıyor, dışarıdakiler öylece bekleşip duruyordu. Bir de baktım ki tevâzu kapısı bomboş. Giden yok hiç.
Hemen koşarak içeri girdim.
Ve gerçekle yüz yüze geldim.
Kur'an'ın en zirve kapısı, Gayb'ın en zirve anahtarı Hz. Peygamber'dir. Hz. Peygamber'in kapısından geçmeyen/geçemeyen hiçbir benliğin Hakîkat'e ulaşması mümkün değildir.