Sürekli sorumluluğu üstlenen biri olarak yetiştirilmek bu durumun nedenlerinden biri… “İyi ve doğru insan olmak” kavramının benim gibi bazı insanlarda aşırı sorumluluk yüklenmeye sebep olduğunu düşünüyorum. “Bir şey yolunda gitmiyorsa sende bir sorun olabilir, kusur olabilir,” diye sorgulamak bazı durumlarda işe yarasa bile çoğunlukla insanı ruhsal açıdan yıpratıyor. Çünkü doğal olarak hayatta ters giden, istenilen şekilde olmayan her aksaklığın sebebi sen olamazsın.
Hep arayan, hep mesajlaşan, hep hatırlatan bir arkadaş zamanla “vazgeçilmez” değil; “zaten hep orada olan insan” olmaya başlar. Onu özleyemezsin, çünkü zaten hep oradadır. Onu sen aramazsın, çünkü zaten hep o arar. Bu durum onu sevmediğin için değil, bu çabaları göstermene gerek olmadığı içindir. İnsan psikolojisi alıştığı şeyin değerini görmez; çünkü değer hep bir karşıtlıkla, yoklukla anlaşılır.