Sibel Çelikok

Sibel Çelikok
@Sybl07
Öğretmen
Ankara Üniversitesi/Lisans
Ankara
14 okur puanı
Ağustos 2019 tarihinde katıldı

Sibel Çelikok

, bir kitap okudu
8/10
·255 syf.·
Beğendi
·
22 günde okudu
·
2020 8. kitabı
Gabriel Garcia Marquez
7.4/10 · 1.408 okunma
Sibel Çelikok
Öncelikle herkes gibi kitabın kitap kurdu bir okuyucu için bile zor olduğunu ben de dile getirmek istiyorum. Kitabı almamdaki en çekici sebep tabiki Marquez olmasıydı; konusu çekici; vee tabikiiii hayran olduğum bir diğer yazar yani çevirmenimiz Tomris Uyar. Ikisi de birbirinden usta yazarlar ve ben çok zorlanmama rağmen bu kitabi okuyamamanın utancını yaşamak istemedim. Attım kendimi içine. Okuduğumuz birçok kitaptan ve yazma tarzından farklı olarak öncelikle Marquez'in tarzına aşina olmak gerekir. Ama yazarın diğer kitaplarinda birazdan bahsedeceğim tarzı göremedim. (Eksik olabiirim, düzeltebilirsiniz.) Kitapta konuşma çizgisi, paragraf başı veya başlıklı bölümlerden oluşmuyor. Cümleler alabildigine uzuuuuun. Diğer sayfaya geçtiğimde nokta ile karşılaşıyorum. Okuyucuyu biraz hırpalayan bir durum bu hâliyle. Hâl böyle olunca karakterler, mekan, zaman, olay örgüsü net anlaşılmıyor. Ama bi yandan bunlarla cebelleşirken şunu anladım ki; yazar yarattığı dev karaktere odaklanmanı istiyor; nitekim ben de aynısını yaptım ve başkana odaklandım. Kitaba yönümü değiştirince bende sular seller gibi aktı kitap. Psikianalizler, iç monologlar, iç çekişmeler, çelişkiler muazzam bir dille anlatılmış. Yeri geldi bazı sayfalarda kanım dondu, bazı yerlerde çok üzüldüm, kızdım, kendi ülkemle empati kurdum; hâliyle bütün duyguları yaşattı Marquez usta. Ustanın kitaplarında bir duyguyu çok yoğun hissedersiniz ve hakikaten de edebi doyuma ulaşırsınız. Bu kitapta da öfke ve acıma duygusunun ağır basması gibi. Yüzyıllık Yalnızlık'ta ise derin keder gibi. Ve Bir sonraki kitapları için sabırsızlanırsınız, yazara zaman zaman özlem duyarsınız; şahsen ben hatırladığımda edebiyatın onsuz eksik kalacağını düşünür ve yazdıklarına minnet duyarım. Kitabın temaları ise zaten kendini belli  ediyor: faşizm, sefalet, başkanın vicdanı ve zalimliği arasında gelip gitmesi. Beni en çok etkileyen annesi ile olan diyalogları oldu; bazen iç monolog şeklinde.  Tomris Uyar'a bir kez daha hayran kaldım, iyi ki edebiyatçılarımızdan. Zor bir eseri, Marquez'i iliklerine kadar hissettirerek çevirmiş, duygudan hiç ödün vermemiş, dili aldı götürdü. Gerçekten birçok şairin aşık olduğu kadar varmış. 😊  Ayrıca bu kitabı okumaya başlamadan beni rahatlatacak bir yorum da arıyordum doğrusu. Ve @hkubraozbek okucusunun yaptığı yorum beni kitaba daha çok itti. Teşekkür ederim 😊 Ben de yorumumu yapmak istedim, kesinlikle birçok meslek dalının aslında okuması gereken bir kitap çünkü muazzam bir karakter analizi var. Altın tepside sunulmuş bir kitap bence.  Ama Marquez okumaya yeni başlayanlar için biraz ağır olabilir; diğer kitaplarını öneririm. Şu alıntı ile bitirmek istiyorum: Sonsuzun bitmeyen süresi dolmuştu artık.