Namık Kemal "Müdafaanameyi" adeta bir ibadet hükmünde kaleme aldığını söyler.Burada bir osmanlı aydınının fikir asaletiyle karşı karşıyayız. Orduları her cephede yenik düşmüş, ama aklı ve vicdanı hala ayakta bir medeniyetin çocuğu olan Namık Kemal , avrupa pozitivizmine ve ırkçılığına meydan okumaktadır.