Pisagor'un güzel bir sözü var, "Kendine hükmedemeyen kimse, özgür değildir." diyor. Oysa biz, özgürlüğü farklı algılıyoruz. Gençler kendilerini özgür zannediyorlar. İnsanların hepsi özgür olmak istiyor. 15-17 yaşındaki genç, annesine karşı, "Ben özgürüm, bana karışamazsın!" diyor. Kendine hükmedemeyen insan nasıl özgür olur? Nefsinin kölesi olmuş, nefsinin her istediğini yerine getiren, adeta nefsinin bir oyuncağı haline gelen kişi nasıl özgürlükten bahsedebilir? Nefsine hükmedemeyen her insan, aslında en büyük köledir.
Ne mekândan geldin ne mekândasın
Evvel gözünü aç özünü tanı
Masiva deminden ne devrandasın
Saptırma râhını izini tanı
Varıp nadan ile söz söze çakma
Meyl-i ağyar olup ciğerin yakma
Dosta can feda kıl gayriye bakma
Yâri gösterenin gözünü tanı