Özetle, Osmanlı Batılılaşma-modernleşme hareketlerini şu çerçeve içinde araştırmak gereklidir. İlk dönem: Hirfetler çerçevesinde el sanayiinin hakim olduğu dönem. Onun yanında büyük devletaskeriimalat tesisleri: Tophane, tersane, güherçile fabrikaları, çelikhane, madenler, darphane, Batı teknolojisinin nüfuz ettiği en önemli kuruluşlardır. 1700'den sonraki ıslahat dönemindeyse, doğrudan doğruya Batı metotları ve nihayet pozitif ilimler, bürokrasi eliyle aktarıldı. Fakat askeri savunma ihtiyacı bu aktarmaların ana sebebiydi. 1839 Tanzimat döneminden sonra idari usuller ve kanunlar da alınmaya başladı ve geleneksel değerler sistemiyle ciddi çatışma bu dönemde ortaya çıktı. O zamanlar Yeni-Osmanlılar -Namık Kemal ve Ziya Paşa- Batı'nın teknolojisini alarak modernleşeceğiz, fakat onun değer-sistemini reddederiz, diyorlardı. Ziya Gökalp, bunu sosyolojik bir sisteme bağlamak istedi.