Yine kelimeleriyle resim çizmiş Üstad Yaşar Kemal... masalsı bir aşkı şiir tadında sunmuş bizlere.
Mitolojik eserlerin kurgularında rastlanan arketiplerden ve mistik sembollerden yararlanarak monomitos zaman örgüsü ile arketipsel evreleri ve mistik sembolleri işlemiştir bu eserinde. Mitsel bir dünya yaratmak anlayışının izlerini görüyoruz açıkçası. Ağrı Dağının doruğunda yakılmak istenen ateş arketipini, Prometenin ateşi ile ilişkilendirdim ama, yanılıyor muyum sizce? Zeustan ateşi çalıp insanlara verdiği için Tanrıların gazabına uğrayarak zincire vurulmuş mitolojik varlık olan Prometeyi hatırlattı bana.
Ayrıca bana Nuh peygamber vakasını hatırlattı Ağrı Dağında yaşananlar.Nuh Peygamber dünyayı yok eden tufandan kurtulmak için gemisiyle kaçarken sular azalınca bir dağın tepesinde kalmıştı ve o dağ inanışa göre Ağrı Dağıydı.
Dağın tepesinde Ahmet'in yaktığı ateş arınmayı ve huzuru temsil eder.
Eserde 3 rakamı da sık tekrarlanan bir arketiptir. Kır at 3 kez yola bırakılır, 3 kez geri dönüp gelir İdam edilecek kişiler; Ahmet, Musa bey ve Sofi'dir yani 3 kişidir. Başlarının vurulmasına 3 gün kala Hüso atı geri getirir. Memo, kılıcını 3 kez sevgililerin üzerine kaldırır. Yusuf 3 gün hasta yatar. Ahmetin yakacağı ateş 3 gece beklenir. Sizce 3 rakamı tesadüf müdür yazar tarafından özellikle mi seçilmiştir? Dinimizde de Kuranı Kerimi 3 kez öperiz. Ekmek yere düşerse 3 kez öperiz.Allahın hakkı 3'tür deriz. Yani 3 rakamı hayatımızdadır sistematik olarak.
Beni en çok etkileyen Gülbaharın bir tutam saçı karşılığında, bu dünyadan tüm alacağını elde ettiğini düşünen Memo'nun intihar etmesi oldu, ve bunu öğrenen Ahmetin içine düştüğü aldanmışlık hissi...
Dili ve anlatımı sade olan, betimlemeleriyle duygu veren, hissettiren bu eseri bir solukta keyifle okuyacağınızı umuyorum.