Nefis ve şeytan; insanın en büyük iki düşmanıdır. Günahların ve kötülüklerin müsebbibi bunlardır. İnsan için, son nefese kadar, ve son nefes dâhil, devam edecek en büyük mücadele, nefis ve şeytan ile olan mücadeledir. Bu mücadele, en büyük cihâddır.
Dünyada ne yapıyorsan bil ki; ya Allah içindir ya nefsin için. Hep düşün bunu. Yaptığım kimin için diye. Allah için yapmak letafet ama nefs için yapmak felakettir.
Zira elinde avucunda bir şey yokken derviş olmak kolay işti lakin bolluktan gelip de derviş olmak öyle zordu ki. Yokken yokluğu terk etmek değildi onun bol iken bolluğu terk etmekti.