Kitapta yaşananlar hayal ürünü mü ya da sadece bir kişinin yaşadığı şeyler mi bunlar? Hayır, Türkiye’nin her mahallesinde en az bir şiddet mağduru çocuk vardır, yani en az bir Zeze...Bir çocuğu döve döve bayıltmak? Ona,içine şeytan kaçmış demek? Bunları hiç mi görmedik, hiç mi bilmiyoruz, hiç mi duymadık ya da hiç mi yaşamadık? Peki ya o mahallenizdeki Zeze’nin bir Portugan’ı var mı? Düşünsenize her mahallede bir Zeze olduğuna eminim, emin olmadığım şey o Zeze’lerin bir Portugan’ı olup olmadığı... Öyle bir dünya öyle bir ülke ki asla gelişmiyor yıllar geçtikçe daha da geriye gidiyor. Sadece 5 yaşındaki çocuk öyle gelişmiş ki öyle şeyler düşünüyor ki... Eğer karşınıza yaşından daha olgun biri çıkarsa onun Zeze’lerden biri olduğunu bilin. Neden kadınlar eşlerinden şiddet görüyor? Suçlu kadınlar değil (ne olursa olsun) bunu biliyoruz ama şiddet mağduru kadınların eşlerine birer canavar gözüyle bakıyoruz. Hayır, canavar değiller sadece iğrenç birer insanlar. “Ama belki o da bir Zeze’dir, o da küçükken şiddet görmüş bunu da şimdi eşine uyguluyordur?” Evet, belki öyledir hatta büyük ihtimal öyledir ama önemli olan şey şu: Hiçbir insan kötü doğmaz, kötülük bir seçimdir. Zeze kötü olabilirdi ama olmadı. Hayalinde kurduğu çocukları için istediği şeyler; şiddet mağduru birer çocuk olmaları değil, istediklerine sahip çocuklar olmalarıydı. İşte bu yüzden iğrençler ve evet kısmen onlar da Zeze’lerden biri olabilirler. Aslında kitaptan öğrenecek ne çok şey var... Belki bunu okuyan sen, belki bunu yazan ben, belki bu incelemeye asla denk gelmeyecek olan bir başkası Zeze’lerden biri... Umarım Zeze değil Portugan’sındır. İkisi de değil misin, o zaman Portugan ol. Evet olabilirsin, nasıl mı? Evinde tv izlerken duyduğun çığlığı susturmak için televizyonun sesini yükseltme çünkü o çığlık