İnsanın aklı , tabiatı değiştirmeyi öğrendiği ölçüde artmıştır. bu bakış açısıyla başlanılan işin sonucu tartışmasız mükemmel olacaktır görüşü maalesef bu eserde müsaade etmemiş iki hayatın ortak konuda buluşmasının eseridir.
Engels kitapta birden fazla temel bilimleri ve kozmolojiyi ele alıyor. Bunlar üzerine Marx ve Engels uzun yıllar boyunca araştırmalar ve okumalar yapmıştır. Engels için doğa içerisinde salt çelişkiler barındırdığı için değil, tarihsel tarihsel bir bütün olduğu için diyalektiktir.
Kitap Marksizmin doğa bilimlerinde nasıl işlediğine dair bir tür kılavuz görevi görüyor.
Doğanın diyalektiği önemli bir eser, keşke tamamlanabilseydi, sadece Marksizm için değil bilimi anlamak için de öyle.