Bir atasözümüz var: "Her koyun kendi bacağından asılır." Evet, doğru; her koyun kendi bacağından asılır ama koyun olduğu için... İnsanlar koyun değil ki! Hiçbir insan yalnız kendi bacağından asılmaz; her asılanla biraz da biz asılırız.
"Biz de Tanzimat Dönemi'ndeki yenilik hareketleri, eskiye ait her şeyi inkâr ve reddetmekle işe başladığı içindir ki bu dönemde, birikimlerin gücünü kullanmadan sıfır noktasından sıçramanın zorluğu yaşandı."
Rabbimiz, insanı yaratırken kendi ruhundan üflediğini beyan ediyor. O ruhun gereğini yapmak mecburiyetindeyiz. O ruh bize yalnızlığı, tek başınalığı kaçınılmaz bir sonuç olarak hissettirmiyor. Yalnızlık duygusu, kavrayış yetersizliğine düşen aklın açmazlarından birisidir. Çünkü biz hiçbir zaman
tek başımıza değiliz. Bize şah damarımızdan daha yakın olduğunu bildiğimiz bir yaratıcıyla beraberiz her daim.
Nurullah Genç