Bilgiyi öğrenip öğrenip uygulamamak, hayata geçirmemek, çöp kutusuna atar gibi biriktirmek neden olur?
Bu durum çok yaygındır ve tembellik, isteksizlik gibi algılansa da aslında beyin bilimi açısından çok net nedenleri vardır.
Bir insanın bilgiyi öğrenip öğrenip uygulamaması şu 6 ana mekanizmadan kaynaklanır:
🧠 1) Prefrontal Korteks (PFC) Yorgunluğu → “Eyleme geçememe”
Bir şeyi uygulamaya geçirmek PFC’nin görevidir:
plan yapma
başlama
karar verme
irade
alışkanlık değiştirme
Eğer PFC yorgunsa:
✔ Çok bilgi var →
✔ Çok analiz var →
✔ Çok düşünme var →
✘ Ama başlama yok
Bu duruma analysis paralysis (analiz felci) denir.
🧠 2) Dopamin Eksikliği → “Heves var, enerji yok”
Yeni bilgi öğrenmek dopamin üretir.
Ama uygulamaya geçmek için ayrı bir dopamin döngüsü gerekir.
Bazı insanlar: