Günümüzde büyük bir sorun sanki! Bilgi elimizin altında
Bilgiyi öğrenip öğrenip uygulamamak, hayata geçirmemek, çöp kutusuna atar gibi biriktirmek neden olur? Bu durum çok yaygındır ve tembellik, isteksizlik gibi algılansa da aslında beyin bilimi açısından çok net nedenleri vardır. Bir insanın bilgiyi öğrenip öğrenip uygulamaması şu 6 ana mekanizmadan kaynaklanır: 🧠 1) Prefrontal Korteks (PFC) Yorgunluğu → “Eyleme geçememe” Bir şeyi uygulamaya geçirmek PFC’nin görevidir: plan yapma başlama karar verme irade alışkanlık değiştirme Eğer PFC yorgunsa: ✔ Çok bilgi var → ✔ Çok analiz var → ✔ Çok düşünme var → ✘ Ama başlama yok Bu duruma analysis paralysis (analiz felci) denir. 🧠 2) Dopamin Eksikliği → “Heves var, enerji yok” Yeni bilgi öğrenmek dopamin üretir. Ama uygulamaya geçmek için ayrı bir dopamin döngüsü gerekir. Bazı insanlar:
Duygu ve Düşünce
Bir işte çok iyi olmamız, stres altında o işi batırmayacağımız anlamına gelmiyor. "Paralysis by analysis". (Ankiel ve Biles örnekleri, her ikisi de spor alanında profesyonel. İlkinin hikayesi dramatik.)
Her çiçeğin bir mevsimi, her kitabın bir zamanı vardır. Haziranın tadını yeni hikâyelerle çıkarın.
analysis paralysis
"Truth suffers from too much analysis."
Kültür-Sanat