Halid bin Mâ'dan ( r.h.) bildirilmiştir:
“Sene içinde beş gece vardır. Bir kimse sevabını Allah'tan umarak, bunlar için Allah'ın vaadini tasdik ederek o geceleri ibadetle geçirmeye devam ederse Allah-u Teâlâ onu cennetine koyar. O geceler şunlardır: 1. Recep'in ilk gecesi ki bu geceyi namaz ve sair ibadetlerle ve gündüzü de oruçlu geçirilmelidir 2. İki bayram gecesini namaz kılarak geçirmelidir 3. İki arife gününü oruçlu geçirilmelidir. 4. Şaban'ın on beşinci gecesini ibadetle ve on beşinci gününü oruç tutmak suretiyle geçirmek. 5. Aşure gecesini ibadetle ve gündüzünü oruçlu geçirmek.”
Reklam
İstanbul’daki evimde, yuvarlak yastığıma uyumak için yaslanmıştım. 1040 senesi Muharrem ayının Aşure gecesinde (20 Ağustos 1630), yarı uyku halinde iken, gördüm ki Yemiş İskelesi yakınında Ahi Çelebi Camii ve ben de rüyamda bu camideyim…
Sayfa 14 - Üçdal Neşriyat, Baskı: 2021 | Cilt: 1
Mod
aşure gibiyim ne bulursam içime atıyorum
Şahsiyetinizi inşa etme yolunda çabalarken, aşure ya par gibi "Biraz da şundan koyalım, hah tamam" mantığı, bünyenizi çorba etmekten başka bir işe yaramayacaktır. İlginizi çeken bir-iki kaliteli etkinliği izleyin; geri kalan zamanınızda oturup kitap okuyun. Sene sonunda, bütün akranlarınızdan daha ileride olduğunuzu göreceksiniz.
Sayfa 68
Oruç tutmanın mendup olduğu günler: 1)Şevval Orucu 2)Aşure Orucu 3)Her Ay Üç Gün Oruç 4)Pazartesi-Perşembe Orucu 5)Zilhicce Orucu 6)Haram Aylar Orucu 7)Şaban Orucu 8)Davud Orucu (s.386-387)
Sayfa 386
Reklam
Uzun zaman, on iki günlük Muharrem orucunu izleyen aşure'nin Alevîlerin en mühim kutlamaları olduğunu düşündüm: Kerbelâ şehitleri anısına, gelenekteki on gün yerine, Anadolu’da on iki gün oruç tutulur ve böylece anma, Oniki İmam’a uzanır. Demek, sözcüğün tam anlamı ile bir bayram değil, bir kaybın anılışı söz konusudur.
Sayfa 81 - cem yayıneviKitabı okudu
Duygu taşkınlıklarına yol açan, Kerbelâ şehitlerinin yüceltilişi de susularak geçilemez. Geleneksel olan on gün yerine, on iki gün süren Muharrem orucu ve Aşure, duygusal boşalıma aracı olur. Siyah giysiler giyerler, su içmezler; yalnız, kana kana doyma amacı olmaksızın, ayran ve çay yudumlayabilirler. Bıçak kullanmayı gerektiren hiçbir şey (yani et ve hiçbir katı yiyecek) yemezler, yıkanmazlar ve toprak üzerinde yatarlar. Akşamlan, ağıtlar (mersiye) okur, Yezîd ve yandaşlarına lanetler yağdırırlar.
Sayfa 44 - cem yayıneviKitabı okudu
Çocuklar gökyüzüne bakar sorardı: Ay dede orada ne yapıyor anne? Annem öldüğünde ay dede içimde Yüzlük bir ampul gibi parçalandı. Annem işte öyle bir kadındı Aşure getiren çocuklara, Teşekkür eder gibi yaşadı Öldüğünde gül resimli bir takvim yaprağıydı.
Gerçek bir gün, kusursuzluk umuduyla başlayıp, bir sürü kusurun tekrarlandığı ama arada harika tesadüfler, unutulmaz anlar ve keşifler de barındıran bir aşure.
Reklam
Gerçek bir gün nedir?
Gerçek bir gün, kusursuzluk umuduyla başlayıp,bir sürü kusurun tekrarlandığı ama arada harika tesadüfler,unutulmaz anlar ve keşifler de barındıran bir aşure.
Aişe (r.anha) şöyle dedi: "Kureyş, Cahiliye Dönemi'nde Aşure Günü'nde oruç tutardı. Resûlullah da (sav) Cahiliye Dönemi'nde bu orucu tutardı. Medine'ye gelince bu orucu kendisi tuttu ve o gün oruç tutulmasını emretti. Ramazan orucu farz kılınınca, Aşure orucu terk edildi. Dileyen o gün oruç tuttu, dileyen tutmadı." Buhari, 2002; Müslim, 1125
Orucun Bu Ümmete Farz Kılınışı
Oruç, Medine'ye hicretten sonra, hicretin ikinci yılında farz kılındı. Ramazan orucu farz kılınmadan önce Müslimler Aşure orucunu tutuyordu. Aişe (r.anha) şöyle anlatır: "Müslimler, Ramazan orucu farz kılınmadan önce Aşure Günü oruç tutardı. O gün Kâbe'ye örtü örtülürdü. Allah, Ramazan orucunu farz kılınca Resûlullah (sav), 'Aşure orucunu artık dileyen tutsun dileyen de tutmasın.' buyurmuştur." 8 Ramazan orucu Müslimler -görece- rahata erdikten sonra farz kılınmıştır. Allah en doğrusunu bilir; bunun hikmetlerinden ikisini şöyle zikredebiliriz: • Şayet oruç Mekke'de, zorluk ve yokluk yıllarında farz olsa çoğu insan, bunun fakirlikten kaynaklı, zorunlu bir ibadet olduğunu düşünecek, orucu fakirlere has bir ibadet zannedecekti. Allah (cc) orucu rahatlık yıllarında farz kılarak, bu olası zannı engelledi. 9 • Çöl sıcaklarında oruç tutmanın zorluğu malumdur. Yüce Allah tüm zor ibadetlerde olduğu gibi orucu da iman kalplere yerleşip bedenler Allah'a (cc) teslim olduktan sonra indirdi. 10 8. Buhari, 1592; Müslim, 1125 9. bk. Dört Rükun, Ebu'l Hasen En-Nedvi, s. 236 10. bk. Zâdu'l Meâd, 2/42-43
Aşure Günü
Hüseyin'in şehitliği, yüzyıllardan beri Şii İslam'ın merkezi olayı, iyi ile kötü arasındaki sonsuz savaşın simgesi o oldu ama şeriatı bunu özgürlük teolojisi düzeyine çıkardı. Kerbela olayının anma töreni olan Aşure Günü'nü değiştirdi, onu üzüntü ve yaz süreci olmaktan çıkarıp umut ve aktivite süreci haline getirdi. Kerbela artık sadece zulmü açıklamıyor, ona karşı ayaklanma ilhamı da veriyordu ve şeriatinin en ünlü hareket çağrısı, eylemci Şiilerin kalkışma haykırışı olacak, Şah'ın askerleri halkın üzerine ok yağdırırken, idealist genç devrimciler Tahran sokaklarında koşup, " Her gün Aşure, her yer Kerbela!" diye bağıracaklardı.
Sayfa 211
1.500 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.