Can Akdağ

Ama Fatih Sultan Mehmed'in tahta çıktıktan sonra beşikteki kardeşini öldürttüğü söyleniyor. Evet. Böyle bir rivayet var. Sultan Fatih, ikinci defa tahta çıkınca kardeşi Şehzade Ahmed'i öldürtüyor. Annesi İsfendiyar Beyliği prensesi idi. Rejim sallantıya düşebilirdi. Çünkü onun için nümayişler yapıldı ve taht krizi yaşandı. Sultan Fatih de böyle bir hal tarzı buldu. - Tabii bu husus, Sultan Fatih'ten önce de vardı. Ta Sultan I. Murad devrinde vardı. Sultan Fatih, bu hali, yani icabında umumun menfaati için şehzadelerin idam edilmesi prensibini, bir kanuna tabi kılmıştır. Burada çocuk yaşta olması hazin ise de, aslında hedef o değil, onu kullanarak isyan edenlerdir. Çocuğun bir günahı yok tabii ki, lakin mesela annesi ve asker içinden bazı çevreler onun adını kullanarak isyan ediyorlar. Şahsî bir hal değil.
Sayfa 197 - Ekrem Buğra Ekinci·Kitabı okudu
Ters Köşe Final Sevenler Buraya!
Bazı hikâyeler tam tahmin ettiğin gibi ilerler. Bazılarıysa son sayfada tüm bildiklerini sorgulatır. 🤯 Ters köşeleri seviyorsan, seni sonuna kadar merakta bırakacak 3 kitap önerisini keşfetmeye hazır ol!
Avrupa'daki monarşilerde kraldan sonra kimin başa geçeceği bellidir. Veliaht derler. Ancak eski Türk geleneğinde tahta kimin çıkacağı baştan belli değildir. Osmanlı'da hanedanın her mensubu taht üzerinde eşit hakka sahiptir.
Sayfa 189 - Ekrem Buğra Ekinci·Kitabı okudu
Teşkilat kanunnamesinde çok tartışılan kardeş katli maddesi de var... ...İşte bütün bu feci olayları dikkate alan Fatih Sultan Mehmed saltanat meselesini hanedan içine çekmiş, tabir yerindeyse acı ilacı hanedan mensuplarına içirmiştir. Yani, çıkan iç savaşlarda 'binlerce kişinin ölmesinden ise, bedel hanedan içinde ödensin' diye düşünmüş ve bu hazin maddeyi koymuştur.
Sayfa 169 - Albulkadir Özcan·Kitabı okudu
Kanuni döneminin sonlarında oğulları arasında taht mücadeleleri başlayınca, oğlu Bayezid, Anadolu'da ücretli askerler tutmuştu. Kime karşı? Kardeşi ve babasının adayı Şehzade Selim'e karşı... Kroniklerde 'Yevmlü' denilen yani ücretle tutulan bu silahlı kişiler daha sonra Anadolu'daki dirlik ve düzenin bozulmasına sebep olmuşlardır. O yüzden, Kanuni'den sonra, sadece en büyük şehzadenin sancağa çıkması uygulaması başladı, ama o da çok kısa sürdü. Ardından tamamen kalktı. Peşinden şehzadeler için şimşirlik dönemi başlatıldı. Yani dünyadan kopuk bir vaziyette bir odaya kapatılma... III. Osman gibi bazı padişahlar 55 sene şimşirlikte kalmıştır. O kadar yıl kapalı kaldıktan sonra tahta geçiyor ve bu kişi devleti yönetecek. Olacak iş mi bu?
Sayfa 168 - Albuldakir Özcan·Kitabı okudu
Padişahlar da sanki devşirmelerden yana mıydı? ...Osmanlı imparatorluk çadırının direği, hanedandır. Güçlü bir Türk ailesi bu hanedana rakip olabilir; lâkin bir devşirmenin çıkıp da böyle bir şey yapması mümkün değildir. Zira onun varlığı, sultanın iki dudağı arasındadır. Nitekim Fatih Sultan Mehmed, Çandarlı Halil Paşa'yı ortadan kaldırmada ne kadar zorlandıysa, Kanuni Sultan Süleyman, Pargalı İbrahim Paşa'yı öldürtürken hiç zorluk çekmemiştir. İlki güçlü bir Türk hanedanı olan Çandarlılardan, diğeri ise Kanuni'nin şehzadelik arkadaşı bir köle...
Sayfa 166 - Albulkadir Özcan·Kitabı okudu