Zamanın o hoyrat sillesini yiyince bir kere
Ne yüce çağlar devrilip toprak altında kalıyor, gördüm.
Yerle bir oluyor ihtişamlı kuleler bir bir
Yok olmaz denen tunç, kölesi oluyor azgın ölümün.
Gördüm ki, doymak bilmez okyanus, durup dinlenmeden
Toprak üstüne toprak alıyor kıyıların krallığından.
Bazı hikâyeler tam tahmin ettiğin gibi ilerler. Bazılarıysa son sayfada tüm bildiklerini sorgulatır. 🤯
Ters köşeleri seviyorsan, seni sonuna kadar merakta bırakacak 3 kitap önerisini keşfetmeye hazır ol!
Kitap, Arthur Naiman'ın Chomsky ile yaptığı röportajlardan oluşuyor. Konu başlıkları ve içerikleri bakımından ilgi çekici. Yazıldığı dönem üzerinden günümüzü, günümüzdeki sorunları da görmek mümkün. Özellikle "Irkçılığın Kökleri", "Ağza Alınamaz Beş Harfli Kelime: Sınıf", "İnsan Doğası ve Öz İmaj", "Gandi, Şiddetsizlik ve Hindistan" adlı bölümleri beğendim.
"Emperyalist hakimiyetin bir felaket olduğuna kuşkusuz hiç şüphe yok. Örneğin Hindistan'ı ele alalım. İngilizler ilk kez Brngal'e gittikleri zaman, Bengal dünyanın en zengin yerlerinden biriydi. İlk İngiliz tüccar savaşçıları Bengal'i bir cennet olarak betimlediler. Günümüzde aynı bölge, Bangladeş ve Kalküta olarak biliniyor ve neredeyse umutsuzluğun, olumsuzluğun ve acının sembolü haline geldi." diyor Chomsky. Sömürünün fakirleştirdiği bölgeler, ülkeler sadece emperyalist güçlerin işine yarıyor ve gittikleri yerlerdeki üretimi bitirip kendi pazarlarını koruyorlar.
Irkçılık yazısında ise şu ifadelere yer veriliyor: " Irkçılığın bir düşünce ve algılama ilkesi olarak gelişimi sömürgecilik zamanında oldu. Bunu anlamak o kadar güç değil. Birisinin boynuna ayağınızla bastığınızda, bu yaptığınıza bir şekilde gerekçe bulmanız gerekir. Bu da ezdiğiz kimsenin aşağılanması olacaktır. "
Ele aldığı konuları sorgulayıcı, örneklerle açıklayıcı ve karşılaştırmacı yaklaşımla anlatıyor.
"Eğer insani bir dünya yaratmak isterseniz, bunun tek yolu koşulları değiştirmektir." diyor Chomsky.
Bu değişim bizim elimizde mi? Önce değişime kendimizden mi başlamalıyız?
Evet bireysel değişim toplumsal değişimi de beraberinde getirecektir. İnsanca yaşayacağım ız yahut bizden sonrakilerin insanca yaşayacağı bir dünya bırakmak için olumlu yönde değişmek ümidiyle...
Kitabı okuyacaklara keyifli okumalar dilerim.
Ben ne yaptıysam inanarak yaptım. Bu kadar çok gerçekliğin aynı anda var olduğu böyle bir ortamda kendi gerçeğini diğerlerinin gerçeklerinden ayırmak için insanın düşünecek vakti olmayabiliyor.