LİLİ BRİK’İN ÖNSÖZÜ 1915’ten ölümüne dek, tam on beş yıl ortak oldum Vladimir Mayakovski’nin yaşamına.
Kısa bir süre için ayrıldığımız zaman bile yazardı bana.
Mektuplarının kimisini ben yabancı ülkelerdeyken, kimisi ni de dış ülkelerden Moskova’ya yazmıştır: çünkü, hemen her yıl dış ülkelere birlikte yolculuğa çıkar, zaman zaman da birbirimizden ayrı giderdik.
1926’dan sonra, Mayakovski, Sovyetler Birliği’nin bir çok kentinde konferans gezilerine çıkıyor ve her gittiği yer den bana mektup atıyordu.
Telgraflarının ancak bir bölümünü verdim, bu konuda yinelemeler oluyordu çünkü: adresini bildiriyor, başka bir kente hareket ettiğini ya da dönüş tarihini haber veriyordu.
Vladimir Vladimiroviç mektuplarını “Çen” diye imza lardı. Birçoğunun altında çizgi resimler vardır, kendisini köpek beni de kedi biçiminde çizerdi - aramızda birbirimi ze bu adları takmıştık.
Bu mektupların bazıları daha önce kesintilerle yayım lanmıştır.
Mayakovski mektuplarının çoğunda O. M. Brik’den söz etmiştir. Ossip Brik ilk kocamdı. Kendisini on üç yaşın da, ilk devrim sırasında, yani 1905’de tanımıştım. Lisemde ki siyasal iktisat derslerini yönetmekteydi. 1912’de evlen dik. Mayakovski’yle seviştiğimizi söylediğim zaman, üçü müz oturup birbirimizden ayrılmamaya karar verdik. Ma- yakovski’yle Brik daha o zaman ortaklaşa bir edebiyat ça lışmasıyla ortaklaşa fikirlerin yarattığı bağla çok yakın dosttular. Böylece, hem iç, hem de dış dünyamızda bir ara da yaşadık.
Bu mektupların yazılışından beri kaç yıl geçti. Neler, kimler, ne olay ve tarihler unutulup gitti... Elinizdeki kitabı hazırlayabilmeme yardım eden, gerekli bilgileri derleyip kaleme alan Vladimir Mayakovski dostlarına teşekkürler ederim...
(Yorum: Abuk sabuk çarpık ilişkiler, ne kadar örnek bir şahsiyet?)