Bu denli nazik, kibar ve mütevazi olmasının yanında ikili ilişkilerde hata denilen şeyin gayri ihtiyarî olabileceğine asla inanmaz. Çünkü 2. Abdülhamid Han'a göre; insanda hata olmaz. Hata ya kasten olur yahut dikkatsizlik neticesinde meydana gelir. Ona göre kasten yapılan hatalar, cezalandırmayı gerektirici bir kabahattir. Dikkatsizlik neticesinde vuku bulan hataların kabahati ise o dikkatsizliği yapana aittir. Dikkatsizliği mazeret babından saymaz
10 Şubat 1918
Sultan 2. Abdülhamid, saat 15.00'te Beylerbeyi Sarayı'nda vefat etti. Yetmiş beş yaşını dört ayı, dokuz gün geçiyordu Hal'i üzerinden sekiz yıl, ay, on üç gün geçmişti ve Osmanlı Devleti ateşler içinde çöküyordu. Osmanlı tarihinde gerçek hükümdarlık onunla son bulmuştur.