Şeriati insan denen varlığın iki yönünü belirterek bu varlığın tanımını daha oturaklı bir zemine çekmiş ve insanın üstün olan bilinç irade yaratıcılık özelliklerini sınırlandıran tarih toplum doğa ve nefs(kendi) gibi kavramların insanın -olmak-sürecindeki etkilerini güzel bir şekilde dile getirmiş.İnsanların doğa,tarih,toplum hakkındaki anlayışlarını bilim ile kendi-m hakkındaki anlayışların ıda aşk (iman) ile çözüme kavuşturulacağını söylemiştir. Gerçekten insanı zincirlerden ne tek başına bilim ne de tek başına aşk ile kurtulamayacağını belirtmiştir.Özgür irademi kendi içinde baskı altında tutan dört zindanı ise şu şekilde belirtiyor;
1. Tabiatın belirleyiciliği,
2. Tarihin belirleyiciliği,
3. Toplumun belirleyiciliği,
4. Kendi belirleyiciliği.