Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Gönderi

176 syf.
·
Puan vermedi
·
13 saatte okudu
Tebessüm etmekten yüz kaslarınızın ağrıdığı oluyor mu hiç?
Benim bazı kitapları okurken, bazı dostlarla birlikteyken, bazı suskunluklarda ve bazılarını seyrederken, sık sık oluyor... Günlerdir elime geçmesini bekliyorum. Oradan öyle görünmediğini biliyorum ama bir kitap siparişi için bile vakti denkleştiremiyorum. Sonunda başarmış olsam da, bir kasabanın ücrasında yaşamanın faturası, faturalarla birlikte kargocuların da hızla gözden kaybolmalarıdır. Hiç biri elinize ulaşmaz, bu yüzden bütün kargo şubelerinin kimisiyle ahbap, kimisiyle hasım olursunuz :) En sonunda bugün akşam saatlerinde elime ulaşan benim kıymetlim, şimdi ilk buluşmanın verdiği coşku ve her kavuşmanın izbesinde pusuya yatmış hüzünle başucumda... Şiirlerin bir kısmını şiir okumasını çok iyi bilen bir adam okudu bana ve çoğuna kem küm edip, "ben şiirde imge ve düşüncenin kapılarını zorlayan bir uslup seviyorum"; diyip bir çok örnekle çaktırmadan sevdiği şiirleri ziyaret etmenin keyfini sürmüş olsa da... :) Benim için hep tanıdığım Karal şiirine, bir cila gibiydi... Kendisinin şiiri üzerine fikirlerimden ziyade, eserin bende koşturup yorulduğu mananın perdesini aralamak niyetindeyim. Bir şiir kitabı sizde yenilenmişlik hissi yaratıyorsa ufaktan bir terapiyle şair size kıyak geçmiştir. Ya da sözün külçelerini ruhunuza kamyonla boşaltıp, kendisi hızla olay mahalini terketmiştir ki, her okur gibi ilkini tercih ederim... Sordu bana Karal ilk şiiriyle, bir gizli konuşmaya hazır mısın? Bu o kadar gizli olsun ki mağaranın kapısındaki son kuşları da uğurla gitsin... Bir süre içinden bile konuşmayı kes, insan susturamayacaksa kendisini, susmak da riyadır. Kadife yalanlar çağında, sırmadan bir suskunluğun kime zararı olur... Olmaz diyor şair, ıslığını yükselterek... Şiirlerde dolu bir zihnin izleri görülüyor, felsefeyle, sinemayla, resimle ve müzikle dozunda ilgilenmiş, onları aralara sokuşturmaktan ziyade, sıraları geldikçe ışığı yananı konuk etmiş, doğal gelişmiş her şey, yorulmamış... Fakât hep daha derine yürümüş, ve şöyle demiş bundan söz ederken; "Anılarım varmış El feneriyle indiğim Depoda Sırtıma yüklüyor Taşıyorum yukarıya Ağır hepsi Merdivenlerde Yabancı bir Ayak izi Her iniş çıkışta, Değişiyor sanki." Değişen ayak izleri kısmını okuduysanız eğer, içinizde bir yürüyüş başladı demektir, o yüklerden bir kaçına olsun yetecek bir cesaretle... Metaforların genişliği, dünyanın darlığına el uzatıyor ve 'kimim ben' sorusunu, ölünmeyecek makul bir kedere dönüştürüyor. Şairin en büyük iyiliği bu, vardığı son yolculuklardan rüyanıza sızıp, elinizde ki haritaya eklemeler yapıyor, bozuk pusulanızı hoş görerek onarıyor. Bir dize, ömrün bir parçasıdır. Suya atılsa da zaman, bırakılsa da... Kim iddia edebilir, masa başında yazılmış bir şiirin yastıktakinden daha mükemmel olduğunu :) Tarihin sayfalarından benzersiz sahneler, olağanüstü roller buluyor bu şiirde... Cevdet Karal şiiri, bundan 100 yıl sonra değil, hemen şimdi görülsün isterim, hemen şimdi durdurak bilmesin, ardına düşülsün isterim... Biraz sitem var şairden okuruna, bunu anlayabilenler, duaya durabilirler acilen :) Ama benim de bir önerim var kendisine, her şiirin can verdiği öykü öylesine yaşıyordu ki, belki birgün öykü kitaplarını da okuruz... Hölderlin rüzgarları esiyor bazı şiirlerinde, mistik olanın coşkusu, akli olanın durağanlığına bırakıyor kendini... Gizli bir anlaşma varmış gibi, tılsım düşüncenin yerine imza atıyor. Sezgi, gerçeğin sınavlarına giriyor... Karal şiirinde betimlemeler dahiyane, eğer bu alanda tek isim dersek, diğer şairleri yüreklendirmiş oluruz. Cüreti, onu geri dönüşü olmayan bir yola değil, daha evvel yürünmeye cesaret edilmemiş bir yola sevkediyor, bilgeliğin kıldan ince, kılıçtan keskin geçitlerinden, mananın görülmemiş cennetlerine... Şiir açmazlara girmiyor bu yüzden birbirinin tekrarı, çağdaşı şiirlere benzemiyor. Başka bir çizgi buluyor, cızırtısı azalma eğilimi gösteren bir frekansın gönüllüsü oluyor... Dizelerde parlayan ironi benzersiz. Nef'iden sonra gelebilecek hiciv ustalarından birisi daha, güçlü bir yatak bulmuş kendine, gürül gürül akıyor... Her ne kadar, şairliğinin kabulü reddedilmiş olsa da* o kendi performansını onaylıyor :) Fakât bana kalırsa 'filozof bir şair' kendisi. "Denge, İnsanın zihninde, İpin bir ucu geçmişte, Bir ucu gelecekte Ve aynı uç ikisi de." Hem her mevzuya ince ve derin bir nazarla eğilen gelenekseli, hem de düşünsel motifleri öne çıkaran moderni aynı ipin iki ucu gibi himayesi altına almış, yepyeni bir şiir ekolü. Şimdi ey okur!.. İçinizden bir ses," Sen aşkı unuttun!" diye haykırıyorsa eğer, bilin ki hiçbir şey bitmiş değil... Keyifle okuyun... :) Derin saygımla... *Bu söylem bir şiire atıftır.
Büyük Kekeme ve Cebrail’in Yakarışı
Büyük Kekeme ve Cebrail’in YakarışıCevdet Karal · Everest Yayınları · 202111 okunma
··
259 görüntüleme
Neşe okurunun profil resmi
Şiir gibi inceleme olmuş. Düşüncenin kapılarını zorlayan her türden yazıyı severiz. Sizin de ne denli severek okuduğunuz yorumlayışınızdan belli oluyor. Elinize sağlık Eylül Hanım. Sevgilerimle. 💐♥️
Eylül Türk okurunun profil resmi
Çok teşekkür ederim Neşe Hanım, zaman ayırmış olmanız bile benim için çok kıymetli. ☘️🌹Bilmekabele, sizin de yüreğinize sağlık❤️
Ferah okurunun profil resmi
Okuduğumuz bir eserin geri ödemesi de işte böylesine içten ve dolu dolu inceleme. Yüreğine sağlık olsun 💜🍀
Eylül Türk okurunun profil resmi
En güzel yanı içtenliğinizle bölüşmek ablacan, sana o keyfi yaşatmasına da ayrıca sevindim. Kalbine hürmetle Boşnak Güzeli'm🌹❤️
FatmaYıldız okurunun profil resmi
"İnsan susturamayacaksa kendisini susmak ta riyadır." Günün cümlesi olarak bunu seçtim. Eylülcüm kalemine yüreğine sağlık muazzam bir anlatım okuduğum bu inceleme yazısından bana geçenlerin tarifini yapacak yetkin bir anlatım dilim yok. Çok beğendim söyleceklerim bu kadar. Sevgiler ve mutlu hafta sonları canım :))
Eylül Türk okurunun profil resmi
Sayende musmutlu başladı Fatma hocam😍 Gerçek bir ziyafetti, şimdiden ruhuna hayırlı uğurlu olsun. 👌 Sevgi ve muhabbet bizden🤗
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.