Kafka'nın İlk Eseri Olarak "Amerika"
6/10
·292 syf.··
2021 10. kitabı
Franz Kafka, çok büyük bir yazardır. Bunu kimsenin inkar edeceğini sanmıyorum. Bu büyük yazarın ilk romanını ise beğendiğini söylemek istiyorum. Yazarımızın tedirgin, yalnız, miskin, umutsuz ve hatta isyankar edebiyatının tohumlarının bu kitaptan ekildiğini söylemek isterim. Her ne kadar daha mutlu ve umutlu bir hava kitapta etkili olsa da, tedirginliğin ve arayışın kitapta etkin bir şekilde yer aldığını söylemek gerek. Kafka'ya özel bu havanın okura heyecan ve zevk kazandırdığını da söylemek istiyorum. Olaylar, dahice seçilmiş ve iyi kurgulanmış olsalar da bir yerden sonra okuru "sıkmaya" ve "baymaya" başlıyor. Bunun yazarın ilk kitabı olduğu için bir sorun olmadığı söylenebilir ama şu da unutulmamalı ki, bu kitap çağımızdaki çoğu yazarın kitaplarından daha ustaca hazırlanmış. Karakterlerin hal, hareket ve diyalogsal tutumları her ne kadar güzel senarize edilse de, okurda özel bir etki bırakmıyor. Altıntılanabilir içerik, Kafka standartlarına göre, maalesef çok az ve bu da kitabın ün seviyesini maalesef düşürüyor. Fakat burada da bir ustalığın varolduğu muhakkak. Mekan tasvirleri ise muazzam... Özellikle 100. Sayfaya kadarki bölümde, yazar harika bir "Amerika" portresi oluşturuyor. Bu gibi portreleri çokça okuyan ve seven bir okur olarak şunu söyleyebilirim ki, böyle ustaca bir tasvir çok ender görülür bir şeydir. Tiplerin altlarında yatan anlamların ve temsil ettikleri ideallerin satır araları, her ne kadar alıntılanamasa da, birer ders niteliğinde. Bu kitabı yeni olarak okuyacak okuyuculara bir şey söylememek için, bu konuyu burada kesmek durumundayım. Ama şunu söylemeliyim ki, kitaptaki tipsel idealler size çok şey katacaktır. Kitabın "yarım" bir sonla bitmesinin ise bir kusur olduğunu sanmıyorum. Bunun daha çok yazara bağlı olduğu kanaatindeyim. Şu da var ki, bana göre kitap çok yerinde ve güzel bitti. Keza, içimden bir ses, kitap biraz daha devam etseydi kendini tekrara başlayacaktı gibi hissettiriyor. Sonuçta; Kafka'ya başlayacaklar için son derece yeterli ve önemli olan, Kafka'ya göre her ne kadar daha az olsa da, nitelikli olan bu kitabı okumanızı yürekten tavsiye ediyorum. Franz Kafka Amerika
Edebiyat
AmerikaFranz Kafka · Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları · 20173,499 okunma
·
13 Gösterim
Yorumlar
Lütfen giriş yapınız.