9/10
·104 syf.··
2021 8. kitabı
Huzurlarınızda George orwell'dan hayvan çiftliği. Harika bir eser, muhteşem bir kurgu, karakterlerin tasvirleri, Gücün ve beraberinde gelen yozlaşmanın en çarpıcı örneklerinden biri. Orwell'ın yıllar boyunca asla unutulmayacak her telden okuyucuya hitap edebilecek sadelikte yazılmış fakat bir o kadar da önemli hususlara değinen bu nadide kitabını 3 oturuşta bitirdim. Tek seferde de biteceğini çok iyi bildiğim için ve tadını biraz daha çıkarmak için günlere yaydın. okuduktan sonra üzerinde aktif düşünmeler yaptım. Çok verimliydi. Hayvan çitliği esasen 1917 yılı Rus devrimini ve Stalin'in o devrime bir bakıma ''ihanetini'' konu alıyor. Orada bir bakıma ibaresini kullanmak durumunda kaldım çünkü belli kesimlerce bunun ihanet olmadığını ve günümüz dünyasının olmazsa olmaz getirileri olduğunu düşünen bir kitle var. Bu sebepten dolayı ''yoldaşların'' da kalbini kırmamış olacağımı umuyorum. Heyecandan tabi klasik yazarımızın kısa tanıtımını da unuttuk gitti. Hemen yapalım; 1903 yılında Hindistan'ın motihari kentine dünyaya gelmiş 20 yüzyıl ingiliz edebiyatının en büyük isimlerinden biridir. Kendisini aynı şekilde bir sistem eleştirisi harikası olan bin dokuz yüz seksen dört kitabı ile de tanıyanınız çoktur. Küçük bir parantez açalım; kendisi ''edebiyat eleştirmeni''dir. 21 ocak 1920'de hayata gözlerini yummuştur. Kitabı sırf o pembe patlaması kapağı sebebiyle; pembe domuzcukları görmemek için Türkiye iş bankası kültür yayınlarından temin ettim. Yani mevzu bahis kitap bana o kapak ile ilkokulda okuduğum kitapları andırıyor. Hemcinslerimin de pek sevdiğini sanmıyorum zaten ya neyse. Var böyle tatlı sert takıntılarımız. İsteyen o minnoş kapaklı versiyonu da alabilir. Yukarı da belirttiğim gibi kitapta müthiş bir kurgu var. İnsanların baskıcı yönetiminden bıkmış çiftlik hayvanlarının haklarını aramak ve eşitlik adına başkaldırılarını müthiş şekilde işliyor. Bir devrim planlanıyor bu devrim başarılı oluyor ve sonrasında olaylar gelişiyor. Zati kitapta burada başlıyor; devrimin ve beraberinde gelen eşitliğin güç sahibi kişilerce nasıl bozulduğunu, kuralların bilhassa bu kuralları koyanlarca çiğnendiğini görünce sistemin nasıl işlediğini/işlemediğini tüm çıplaklığıyla görüyoruz. Kimseler merak içinde kalmasın buraya kadar yazdıklarım sürpriz bozan bir niteliğe sahip değil. Benzeri açıklama arka kapakta da yer alıyor. Kitapla ilgili çok beğendiğim bir nokta da böylesine önemli konuları bu yalın kurgu ile çocuğun bile anlayabileceği şekilde anlatmış olması. Tabi kitaba başlamadan önce bu kitabın bir gönderme/esinlenme olduğunu bilerek okumak önemli. Aksi takdirde bir çiftlik varmış hayanlar yetti ya ben artık daha çok saman yiyeceğim deyip kavgalar etmiş durmuş diye anlar ve tozlu raflara kaldırırsınız. Bu yüzden hep söylerim bir kitabı okumadan önce hem ön çalışma hem de okuduktan sonra bu şuan yaptığım tahlil gibi kapanış çalışması çok önemlidir. Böylelikle kitap zihninize mıh gibi yapışır. Böylelikle sayısız kitap okudum ama bazılarında aklımda bir karakter bile kalmadı demezsiniz. Elbette meşakkatli bir yol ama bilginin böylesi çok daha makbul. Neyse herkesin hayatına kimse karışamaz. Benden naçizane tavsiye. Gerisi sizlerde sevgili okur dostlarım. Çok akıcı bir hikayesi olduğu için yine çok fazla alıntı yok. Hatta uzun zamandır en az alıntı yaptığım kitaplardan birisi diyebilirim. Zaten olayın manası husususun genelinde yatıyor. Şimdi o birkaç alıntıyı hızlıca ekleyelim; * Bir hayvanın yaşamı sefalet ve esarettir; işte yalın gerçek budur. - Sayfa 3 * İnsan üretmeden tüketen tek yaratıktır. -Sayfa 4 * İnsanoğlu kendisinden başka hiçbir yaratığın çıkarlarına hizmet etmez. - Sayfa 5 * İşlerin hiçbir zaman çok daha iyi de, çok daha kötü de olmadığını biliyordu ve böyle gitmeye mahkumdu; açlığın, zorlukların ve hayal kırıklıklarının yaşamın değişmez kanunu olduğunu söylüyordu. -Sayfa 93 * ''eşitlik üzerine'' Aç kalıyorsa zorba insanları besledikleri için değildi; çok çalışıyorlarsa hiç olmazsa kendileri için çalışıyorlardı. Aralarında hiçbir yaratık iki ayak üzerinde yürümüyordu. Hiçbir hayvan diğerine ''efendi'' diye hitap etmiyordu. Bütün hayvanlar eşitti. - Sayfa 94 Alıntılarımızın da sonuna geldik. Kapanışı çok uzun tutmak istemiyorum; Hem akıcı bir hikaye hem de müthiş ideolojik göndermeler içeren bu kitabı keyifle sindirdik. Darısı okumayan ya da okumayı düşünenlerin başına. Mutlu günler. Olur ya belki görüşe... yok yok bu sefer o yok. Çav bella.
Edebiyat
Hayvan ÇiftliğiGeorge Orwell · Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları · 2025296,7bin okunma
·
87 Gösterim
Yorumlar
Lütfen giriş yapınız.