İsa’ya Göre İncil
Puan vermedi·385 syf.··
Beğendi
·
2021 24. kitabı
Erken dönem Hristiyanlık ve Hz. İsa’nın hayatına fazlasıyla ilgili ve o dönem hakkında da az buçuk bilgisi olan biri olarak bu kitabı okuduğumda Saramago’nun neden ülkesini terketmek zorunda kaldığını açıkçası anlayamadım. Eğer bu kitabı şu anki Portekiz’de yazsa bu kadar sert eleştiri alır mıydı ondan da emin değilim.. Allah ve peygamber kavramının dokunulmaz olduğu eleştiri ve kötü yorumun kabul edilmediği islam kutsiyet anlayışı ile hristiyanlıktaki kutsiyet anlayışının çok farklı olması beni biraz bu kitap konusunda aldığı eleştiriler babında kararsız bırakıyor. Çünkü en basitinden söylemek gerekirse Dante’nin kilise tahakkümü altında ezilen ortaçağ Avrupa’sında yazdıklarının yanında Saramago’nun 20. yy Avrupa’sında yazdıkları solda sıfır kalır. Üstte yazdılarımı örneklemem gerekirse Hz. Muhammed’e küfretmenin direkt dinden çıkma (mürted) olarak kabul edildiği islam ile Hz İsa’yı daha insan mı tanrı mı konusunda bir yere oturtamamış hristiyanlık arasında kutsal kabul edileni koruma arasında büyük farklar var. Hz. Muhammed ve diğer bütün peygamberlerin günahsız ve kusursuz mükemmel insan olduğu islam ile Hz. Nuh’u sarhoş, Hz. Davud’u şarap içip lir çalan, Hz. İsa’ya çok da hoş olmayan yakıştırmalar yapan kilise hristiyanlığı çok farklı düşünüyor. Benim de eleştirileri gereksiz sert bulmamdaki temel sebep bu. Hristiyanlık zaten peygamberlik kavramından ve dolayısıyla da peygamberlerden kutsiyeti yok ettiği için dinle çok da alakadar olmayan, laik düşüncedeki Saramago’nun yazdıklarının benim gözümde kilise anlayışındaki ve anlatısındaki İsa’dan çok da farkı yok. Hatta bir müslüman olarak Saramago’nun yazdıklarını daha hafif bile kabul edebilirim. Evet bir müslüman olarak okuduklarınız sizi rahatsız edebilir hatta bir yakınımın deyişiyle "Tövbe çeke çeke" okuyacaksınız ama sonuçta bu Saramago’nun İsa’nın hikayesinden kendi anladıklarını yazıya döktüğü bir eser. Şahsen rahatsız olduğum tek yer İsa, tanrı ve şeytanın sis kaplı gölde aynı tekne içinde 40 gün zaman geçirip kimin haklı kimin haksız olduğuna karar verememesi.. bu kısım çok abartılı geldi bana.. biraz da ileri gitmiş. Tabii ki bunlar benim düşüncelerim. Şimdi gelelim dil ve anlatıma. Tek kelime ile zor.. hem okuması zor hem de anlaması zor. Uzun ve yorucu cümleler, ideolojik düşüncelerle birleşince gerçekten okuması zor bir kitap çıkmış. Ama sabır ile okunursa güzel bir okuma deneyimi yaşarsınız. Okurken hem güldüğüm hem de üzüldüğüm bir kitap açıkçası. Neye göre bakacağıma karar veremediğim bir roman oldu. Edebi açıdan çok da tat alamadım ama yazarın üslup açısından farklılığı nedeniyle olurken farklı bir şey okuduğumu çok rahat hissettim. Okuyun ama çok da bir şey beklemeyin.. Teşekkür ederim
Roman
İsa'ya Göre İncilJosé Saramago · Kırmızı Kedi Yayınevi · 20183,139 okunma
·
398 Gösterim
Yorumlar
Lütfen giriş yapınız.