Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

tavırlar
. Kimisi şu ilavede bulundu: "Gördüğüm her şeyde önce Allah'ı gördum." Çünkü bu basiret sahiplerinden bir kısmı eşyayı O'nunla görürken, bir kısmı da eşyayı görüp, eşya ile O'nu görüyordu. Birinciye Cenâb-ı Hakk'ın şu sözü işaret eder: "Rabbinin her şeye şahit olması yetmez mi?" İkinciye ise, Cenâb-ı Hakk'ın şu sözü işaret eder: "Onlara âyetlerimizi afakta ve enfüste gõstereceğiz." Bunlardan birinci grup "müşahede sahibi"dirler. İkinci grup ise, "istidlal sahibi"dirler, âyetleriyle O'na delil getirirler. Birincisi, "sıddık"ların derecesidir. İkincisi, "rasih ulema"nın derecesidir. Bu ikisinden başka geriye ancak gafil, perdelenmiş kimselerin derecesi kalır.
Sayfa 51
··
383 görüntüleme
zülfikar okurunun profil resmi
Rasih ulemânın istidlâlle Allah'a delil getirmesinin Allah'a varmada bir derece sayılması ilginç değil mi? Tasavvuf ehlinde genelde Gazali'nin bu tutumunu göremiyoruz. Felasife ve mütekellimînin görüşü olmalı bu; yani Allah'a ermenin nazar ve istidlâle bağlanması; zühde, zikre, rabıtaya falan değil.
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.