Gönderi

Sineklerin Öteki Tanrısı ve Simülasyon Teorisi
Çoğu İnsan İyidir kitabının yazarı tarihçi Rutger Bregman, kötümser olan insanların bilge olarak kabul edilirken, İyimser olan insanların naif, saf olmakla eleştirilmesinden yakınıyor ve ekliyor: Gerçek Sineklerin Tanrısı hiç de sanıldığı gibi değildi. Bu argümanını temellendirmek için de 1966 yılında ıssız bir adaya düşen 6 lise öğrencisinin başından geçenleri anlatıyor. Sineklerin Tanrısı kitabında bahsedilen hikayeye benzer şekilde, öğrenciler kimsenin yaşamadığı, insanlardan bir hayli uzak dağlık bir adaya düşerler. Fakat hikayenin devamı kitaptan oldukça farklıdır. Çünkü kitabın aksine, bu 6 genç birbirleriyle yardımlaşarak, dayanışma içinde yaşamlarını sürdürürler. Yemeklerini paylaşırlar, liderlik yarışına girişmezler, eşit oranda çalışırlar ve hatta birisi yaralandığında onun istirahat etmesine izin verirler. İşin ilginç yanı ise bizlerin gerçek hikayeye değil, bir romana referans vererek insan doğası hakkında tartışmalar yürütmemiz. Bu noktada gerçek olmayanın gerçeğin yerini almasından bahseden, simülasyon ve simülarklar üzerine yazan Baudrillard'ın ne kadar haklı çıktığını görmekteyiz. İnsanların yardımsever, dayanışma yanlısı yanını gösteren gerçek hikayedense, insanların vahşi, saldırgan yanlarını gösteren romanı gerçeğe daha yakın görüyoruz. Kısacası gerçek olmayan gerçeğin yerine geçiyor. İnsan doğasının iyi mi yoksa kötü mü olduğu yönündeki tartışmayı salt teorik, felsefi bir sorun olarak görmemeliyiz. Çünkü politik ve ekonomik kurumlarımız, insani ilişkilerimiz insan doğasının ne olduğu yönündeki inancımıza göre şekilleniyor. Thomas Hobbes, Leviathan kitabında otoriter rejimleri överken, bu düşüncesini insanların özünde kötü oldukları yönündeki inancı ile temellendiriyordu. İnsanların özgürlüğünü kısıtlayan pek çok yasanın kaynağında da insan doğasına yönelik hatalı yaklaşımın izleri görülüyor. İnsanları iyi ya da kötü olarak tanımlamak anlamsızdır. Fakat eğer insanları çıkarcı, rekabetçi ve başkalarına saygısız bencil varlıklar olarak tanımlarsak kurumlarımız ve hayatımız bu anlayışa göre şekillenir. İnsanların çıkarcı canlılar olduklarına yönelik eğitim alan ekonomi öğrencilerinin diğer öğrencilere nazaran daha az işbirliğine yatkın olduklarını gösteren bir çalışma bu duruma önemli bir örnek olarak gösterilebilir.
Sineklerin Tanrısı
Sineklerin Tanrısı
Çoğu İnsan İyidir
Çoğu İnsan İyidir
·
118 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.