Gönderi

Nesh ve Tanrının Fiilinin Sürekliliğine Dair
Yahudiler, Kur'anda neshedilmiş, yani evvelce verilmiş olan emirden vazgeçilmiş bazı ayetlerin mevcut olduğunu öğrenince (teheccüt namazına dair olan emrin kaldırıldığı gibi), önceden bilinmeyen bir hakikati yanlış olarak bildirmiş olduğunu, bunun ise, bir âcizlik ve geri dönüşten başka bir şey olmadığını ileri sürerek Hz. Muhammed'in, «Gayptan hiç bir bilgisi yoktur, iddiaları kendi uydurmalarından başka bir şey değildir» demişlerdi. Kur'anda buna verilmiş olan karşılık şu olsa gerektir: "Biz bir ayetten her neyi neshedersek, ondan daha hayırlısını, yahut mislini getiririz”. Bu ayet, her şeyden evvel olayların akış tarzına göre, evvelce verilmiş olan bir emri, zaman ve yeni şartlar lüzumsuz kılınca, başka hükümlerin verilmesi gerektiğini tasdik etmemize hizmet eder. Bu da Tanrının gelecekte olacak olan şeyleri önceden hazırlamadığı veya sonradan vukua gelecek şeyler hakkında Tanrının öncel bir bilgiye sahip olma ihtiyacında olmadığı düşüncesini doğurur. Tanrısal iradede sürekli bir değişmeyi, Tanrısal bilimde sürekli bir ilerlemeyi kabul etmekse, bazılarına göre dine aykırıdır. Bize göreyse, Yüce Tanrı, sürekli olarak yaratma gücüne maliktir. Hiç bir şeyin alacağı son şekli önceden tespit ederek ona olması gereken son değişmez şekli vermiş değildir; aksi olsaydı, Ulu Yaradan görevlerini tamamlamış bir fani gibi pasif bir eylemsizlik sembolü olurdu. Âlem, ebedî bir oluş içinde, hiç bir noktada yerinde saymadan çoğalıyor, ürüyor, türüyor, oluşuyor, evrimleşiyor, çeşitleniyor ve başkalaşıyor. İnsanın vazifesi de Tanrısal gücün bu durup dinlenmeden işleyen sanatına ayak uydurmak ve evrendeki bu ebedî ilerleyişe katılmaktır. İslâm dininin bilime, uygarlığa ve gelişmeye engel olması şöyle dursun, bunlara hizmet etmek gibi yüce bir karaktere malik oluşu, onun bu dinamik karakterini kabul etmekle ispat edilebilir. Tefsircilerle din bilginlerinin türlü tevil ve yorumlamalarla, küfretme korkusundan doğan zayıf ve garip açıklamaları, Hz. Muhammed'in öğrenmek istediği bu gerçek dinamizme aykırıdır, sanıyoruz.
Sayfa 508-509
·
57 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.