Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

"Tarih'' kelimesi İbranicede "ay" manasına gelen "yarex" ke- limesinden gelmedir. Nasıl, ki yunancadan latinceye geçen "historia'· kelimesi de Araplara as/ürd (ve cemi ile asatlr, Kur'ande asiiflr al-au- valrn) şeklinde geçmiştir. Hadiselerin seyrinden, hatta ·madde.ye eşyanın mazi ve halinden bahseden her yazı ve her hikaye tarihtir. Böylece biz tabii hadiselerin tarihini, bir ilmin, mevaddan, mesela altının, demirin, ipek kumaşın, buğdayın, tütünün; muhtelif ağaç envaının, mesela elma ağacının, bom- bo'nun; t<!şlardan mesela mermerin tarihini bahis mevzuu edebiliyoruz. Fakat burada bizim için tarih daha ziyade insaniyetin veyahut millet- lerin tarihidir. Bu itibarla "tarilı" içtimai bünyenin azası olmak itiba- riyle insanlığın fiiİ ve fikirlerinin inldşafını takip eden bilgidir. Tarih, beşeriyetin içtimai ve siyasi bünyeler teşkil ederek terakki ve tekamül eylemesinde fertler ve cemaatler tarafından işlenen fiil ve ortaya atı- lan fikirleri ve bunların neticesi olarak zuhur etmiş olan vakaları tet- kik eder. Tarih bu vakalarm maddi ve manevi sebeblerini ve sebeb- . ler i le vakalar arasındaki münasebetleri araştırıp t ayin eder. Hatta .Yunanca "İstoria'' kelimesi dahi aslında "araştırma" demektir. Tarihin insanın hayatının tasviri olmak bakımından daha sağlam ve mufassal tarifi biraz sonra verilecektir. "Tarihte usul" ise bu tarif ettiğimiz ta- rih mevzunnun nasıl tetkik edilerek işlenmesi icabettiğini gösteren ilimdir.
··
77 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.