Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Gönderi

64 syf.
8/10 puan verdi
·
Beğendi
Herşeyin Mümkün Olduğu Yorgun Dünya
Byung-Chul Han
Byung-Chul Han
Yorgunluk Toplumu
Yorgunluk Toplumu
youtu.be/6vZAi9vDij4 Byung Chul Han'ın şimdiye kadar anlamakta zorlandığım en zor kitabı yorgunluk toplumu oldu. İkinci defa üzerinden geçip aldığım notları sizler için derliyorum. Bazen tüm bunları neden yapıyorum diye sorup üstüme bir kasvet çökmüyor değil ama bunun da üstünden gelmeyi becerebilen bir merakla yaşıyorum. Byung Chul Han insanların vakit öldürmek için adeta çırpındığı zamanlar bitti diyor. Artık vaktin bizzat ölü olarak doğduğu gelecek ufkunun yerini "şimdi"nin aldığı bir zaman dilimindeyiz. Anı Yaşıyoruz diyor reis. Gündemimiz o kadar hızlı güncelleniyor ki durup dinlenemiyor bitip tükenmeyen bir şimdiye hapsolduğumuzun farkında değiliz. Sinirsel Şiddet başlığı altında her çağın kendine has hastalıkları olduğunu 21. yüzyılın ise nöral hastalıklarının çağı olduğunu söylüyor. Fakat covid 19 reis? Akıl hastalıkları bulaşıcı değildir bu yüzden de bağışıklık açısından yabancı olanın olumsuzluğunu barındırmaz tam tersine aşırı derecede olumlamadan ileri gelen bir tıkanmadır diyor reis. Zaten yabancı günümüzde egzotik olana boyun eğerek negatifliği ortadan kalkmıştır. Rahatsız etmez artık bizi yabancı hepimiz yabancıyız. Göçmenler bile bir tehdit olmaktan ziyade yük oldukları için negatiftir günümüzde. Ekliyor diyor ki bir obezite çağında yaşıyoruz sadece sağlık açısından değil enformasyon iletişim ve üretim gibi sistemlerin obezliğinden bahsediyorum diyor. Pozitif şiddet kavramını reis çok kullanır pozitif şiddeti kanser hücreleri tümör ve yüksek faize benzetir. Şiddet pozitif veya negatif olabilir düşmanınlığın soykütüğü ile şiddetin soy kütüğü örtüşmez. Pozitif şiddet nedir? Mahrum edici değil doyurucu dışlayıcı değil kapsayıcıdır. Örneğin depresyon aynılığın aşırılığından Ben'in kor gibi yanmasıdır ve pozitif şiddettir. Disiplin Toplumunun ötesinde ( ne çok başlık varmış yazarken farkediyorum) 21. yy toplumu bir disiplin toplumu değil performans toplumudur diye yüz kere tekrarlar zaten reis. Sakinleri de itaatkar özne değil performans öznesidir. Bu özneler kendi kendilerinin müteşebbisidir. Disiplin toplumu bir negatif toplumdu meli malı'ları vardı performasn toplumunun ise pozitif bir toplumdur ve meli malı gibi yasak emirleri yoktur onun kipi ebilme'dir. Bu yüzden de proje girişim ve motivasyon performans toplumuna özgüdür. Disiplin toplumu deli ve canileri performans toplumu ise depresif ve mağlupları yarattı. Herkesi şahsi teşebbüse davet edip kişinin kendisi olmasını mecbur kılan yeni bir normun almasıyla depresyonun kariyeri başladı. Takadin kesilmesinin sebebi kendi olmak mecburiyeti dolayısıyla gösterilen çabadır. Performans öznesi e bilmeyi e bilemediği zaman depresyon birden başlar. Depresif bireyin hiçbir şey mümkün değil çığlığı ancak her şeyin mümkün olduğuna inanılan bir toplumda mümkündür. E bilmeyi e bilememe kendini suçlama ve kendine zarar vermeyi tetikler. Performans öznesi kendisini kendi kendisiyle savaş eder halde bulur. Depresif kişi bu içselleştirilmiş savaşta yaralanmış kişidir. Kendi kendinin efendi kölesidir. Tahakkümün olmadığı bir dünyada yaşıyoruz evet fakat bu özgür olduğumuz anlamına gelmez. Yani hapishanede olmamış olmanın özgür olduğumuz sanısına benzerdir. Performans öznesi mecburi özgürlüğü ve sınırsız mecburiyeti sahiplenmiştir. Derin Sıkıntı üzerinede Chul Han Multitasking yani aynı anda birden fazla iş yapmanın vahşi doğaya ait olduğunu bu yüzden de bir ilerleme değil gerileme sayılması gerektiğiyle başlar. Bu durum derinlere dalmaya engeldir. İyi yaşam ile hayatta kalma birbirine karışmasın beyler! Kültür felsefe derin bir düşünce ürünüdür. Bu derin dikkatin yerine bugün hiper dikkat almıştır. Derin sıkıntı yoktur bu durumda çünkü salt kargaşa meydana yeni bir şey getiremez. Bu yüzden de dinlenmeye karşıdır. Dinlenirken insan hayret içerisinde etrafını gözlemler düşünür fakat bugün hayretin yerini şüphe aldı. Vita Activa başlığında Chulhan yalnızca tanrıya veya öte dünyaya değil gerçekliğin kendisine karşı da yitirilen inanç hayatı kökten geçici kıldı bu yüzden de hayat hiçbir zaman bu kadar geçici olmadı. Hiçbir şeyin devamlılık veya süreklilik söz vermediği bundan dolayı da sinir bozukluğu ve huzursuzluğun olduğu yüzyılda yaşıyoruz. Dünyanın bütünüyle bir anlatıya dönüştürülmesi geçicilik hissini kuvvetlendirdi ve hayatı çıplak kıldı. Çıplak yaşam Chul Han'a göre bu çıplak yaşam insanların hiperaktivite işkoliklik ve üretimle karşılık vermelerini sağladı. Hızlanmanın sebebi işte bu çıplak yaşamdır. Bu toplumda her insan çalışma kampını da kendi yanında taşır. Bakmanın pedagojisi adlı başlıkta Chul Han bize hemen tepki verme ve her dürtünün peşinden gitmek zaten bir hastalık çökme ve takatsizlik semptomudur. Bu yüzden Hayır diyebilmeliyiz kişi her türlü uyarana direnç göstermeden takip ederse hiperpasifliğe sürüklenir. Günümüzde ne kadar fazla aktif olursan o kadar özgür olursun yanılsaması esasen bizi hiperpasifliğe götürüyor. Günümüz aralık ve ara zamanlar açısından çok fakir ara verme kıtlığının olduğu bir dünyadayız. Bilgisayarlar devasa hesaplama yeteneğine rağmen ahmaktır çünkü tereddüt etme noksanlığı vardır. Öfkeyle ilgili olarak Chul Han bir duruma ara verme veya yeni bir durumun ortaya çıkmasını sağlaması açısından değerli görür öfkeyi fakat günümüzde öfke yerini kızgınlık veya gerginliğe bırakıyor diyor. Bilgisayarlar başkalıktan azade olduğu için elindeki veriyi bir geri tepki göstermeksizin alır ve hesaplar, bir pozitif makinedir bilgisayarlar ve kendisiyle otistik bir ilişkisi vardır. İnsanın bir bilgisayar gibi kendisiyle otostik pozitif ilişkisi olsaydı uyaranlara karşı insan teslim olurdu. Bartleby Vakasında yazar Katip Bartleby öyküsünü incelerken sosylojisine devam eder. Romanda en fazla kullanılan kelimelerden biri duvardır. Bartelby bir itaatkar özneyi temsil eder bu bir disiplin toplumudur performans toplumu değildir. Bu yüzden Bartelby kendisini başarısız yetersiz veya değersiz görmez. Geç modern performans toplumunun alameti olan kendi olmak emriyle karşılaşmamıştır Bartelby. Son olarak Yorgunluk toplumu başlığında Aktiflik toplumu olarak yorgunluk toplumu kendini bir doping toplumuna dönüştürmüştür. Takatsizlik yorgunluğu poziitif imkanın yorgunluğudur. Bir şey yapma yetisini ortadan kaldırır. Teneffüs yorgunluğundan bahseder yazar der ki teneffüs edilen yorgunluk negatif imkanın yorgunluğu yani yapmamanın yorgunluğudur. Sebt günü bir yapmama yorgunluğunu içerir.
Yorgunluk Toplumu
Yorgunluk ToplumuByung-Chul Han · Açılım Kitap · 20151,022 okunma
·
149 görüntüleme
merih okurunun profil resmi
Aslında anlamakta hiç de zorlanmamışsınız, tüm önerilerine karsıt tez sunduğunuza göre...:/
onlaronlaronlar okurunun profil resmi
aslında tüm önerilerine karşıt tez sunmadım yapmak istediğim şey her düşünürün mutlaka bir varsayımdan yola çıktığını anlatabilmek o varsayımları kurcalamak.
1 sonraki yanıtı göster
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.