Topal Eskici
9/10
·378 syf.··
Beğendi
·
2023 15. kitabı
#Orhan Kemal’in klasikleri arasına giren toprak kokan,sarı sıcak bir Çukurova romanı daha.. 70’ine merdiven dayamış Trablusgarp savaşında tek bacağını kaybedince yerine tahta bacak taktırmış eski bir kundura dükkanı sahibi adını bunlardan alan “ Topal Eskici” ve çocukları Mehmed, Ali ve Zeliha’nın yaşadıkları anlatılıyor. Önceleri maddi durumu iyi olan Topal Eskicinin oğulları ile beraber çalıştıkları dükkanı, ikinci dünya savaşından sonra maddi olarak kötülemeye başlar, özellikle karşısına göçmen gavurun açtığı eskici dükkanı ile işler iyice tenhalaşır. Büyük oğlu Mehmed’in de evlenip 3 çocuğu olmasıyla bir dükkanın artık 9 nüfuslu horantaya yetmediği gün gibi ortadadır.Parasızlık Topal Eskiciyi daha da huysuz ve çekilmez biri yapar, özellikle büyük oğluna artık başının çaresine bakması gerektiğini söyler durur. Mehmed uysal,tatlı dilli, uzlaşmacı,ailesine düşkün baba ve anne değerini bilen, ağırbaşlı ve kafası çalışan bir oğuldur.. Babasının haklı olduğunu bilir ama elinden bir şey gelmez ..fabrikadan atıldığından beri iş bulamamaktadır. Kardeşi Ali babasının gözde çocuğudur ama o kendi gibi sakin değil daha 19’un da deli fişek, çabuk sinirlenen, küfürbaz,babaya karşı öfkeli, isyankar ama abisine hayran bir karaktere sahip..(Babasına çok benzer) Geçim sıkıntısının artması Mehmed’i, karısı ve çocukları ile birlikte Çukurova’ya kütlü toplamaya mecbur eder. Babasına öfkeli olan ve abisi gidince onla yalnız kalmak istemeyen Ali de abisigille kütlü( pamuk) toplamaya gitmeye karar verir ikisinin hayali; sırt sırta çalışıp,iyi para kazanıp dönünce tekerlekli dükkan alacaklar ve babalarına inat büyük bir konak kiralayacaklar ama (babaları dahil) ailelerini yanına getirecekler. Topal Eskici başta bu karara karşı çıksa da sonra iyi para vereceklerini duyunca o da oğullarıyla birlikte, karısı ve kendileriyle yaşayan (16 yaşında ve pamuğa gitmeye hiç istekli olmayan güzeller güzeli) Zeliha’yı da alarak onlarda gitmeye karar verir. Hep beraber gidip daha çok para kazanacaklar, geri dönünce işleri büyütüp “ısmarıççılık” yapacaklar ve zengin olacaklardı! Ali babasının gelmesine karşı çıksa da, büyük oğul Mehmedin araya girmesiyle o da kabul eder.Peki bundan sonra ne olacak tı? Sarı sıcakta ilk defa pamuk toplamaya giden Eskici ve oğulları hayallerine ulaşamadığı gibi sıcak, sıtma, dizanteri ve parasızlık onları bekliyordu. Dimyata pirince giderken evdeki bulgurdan olacaklardı. Tüm hayalkırıklıklarının yanında Zeliha Ünal’ı bulacak, Ali de yine ordan kütlü toplamaya gelenlerden Zeynep’e aşık olacak ve onlarla evleneceklerdi. 9 nüfus sonunda 11’e çıkacak (hatta on ikincisi yolda) tek gelirleri dükkan da ellerinden gitmek zorunda kalacaktı! .. Ama onlar hayatın değerini ve ailenin önemini yeni öğreneceklerdi.. Orhan Kemal’den muhteşem bir aile hikayesi , inişleri çıkışları,yoksulluk,çaresizlik,insan psikolojileri, komşuluk ilişkileri, içimizden çıkmış bizlere hiç de uzak olmayan bir roman..Okumayanlara kesinlikle tavsiye ediyorum * Bu arada büyük oğul Mehmed’in oğlu Cavit’i çok sevdiğimi belirtmek istedim.
Roman
Eskici ve OğullarıOrhan Kemal · Everest Yayınları · 20218,5bin okunma
·
180 Gösterim
Yorumlar
Lütfen giriş yapınız.