Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Gönderi

Secde Ayetleri Hakkında
Son derece önem verilmesi gereken hususlardan biri de tilâvet secdesidir. Tilâvet secdesinin emredildiği konusunda bütün âlimler görüş birliği etmiş, bunun sünnet mi yoksa vâcip mi olduğunda farklı görüşler ileri sürmüşlerdir. Tilâvet secdesinin vâcip değil sünnet olduğunu söyleyenler Ömer ibnü'l-Hattâb, Abdullah ibni Abbâs, Selmân-ı Fârisî, İmrân ibni Husayn, İmâm Mâlik, İmâm Evzâî, İmâm Şâfiî, İmâm Ahmed ibni Hanbel, İshâk ibni Râhûye, Ebû Sevr, Dâvûd ez-Zâhirî ve daha başka âlimlerdir. Allah hepsinden râzı olsun. İmâm Ebû Hanîfe ise -Allah ondan râzı olsun- tilâvet secdesinin vâcip olduğunu söylemiş ve buna delil olarak şu âyet-i kerîmeyi göstermiştir: "O hâlde onlara ne oluyor ki inanmıyorlar? Kendilerine Kur'an okunduğunda secde etmiyorlar?" Ömer ibnü'l-Hattâb radıyallahu anhdan rivâyet edildiğine göre, o cuma günü minberde Nahl sûresini okudu. Secde âyetine gelince, minberden inip secde etti. Cemâat de secde etti. Bir sonraki cuma günü minberde yine Nahl sûresine okudu. Secde âyetine gelince şunu söyledi: "Ey insanlar! Biz (şimdi) secde âyetini okuyup geçiyoruz. Kim secde ederse, doğru olanı yapmış olur. Secde etmeyene bir günah yoktur" dedi ve Ömer radıyallahu anh secde etmedi.” Hz. Ömer'in o topluluktaki fiili ve sözü secdenin sünnet olduğunu açıkça göstermektedir. Ebu Hanife'nin -Allah ondan razi olsun- kendi görüşüne delil olarak getirdiği âyet-i kerîmeye verilecek cevap da açıktır. Bu âyet-i kerîmede kâfirler, Allah'ın âyetlerini yalanlayıp secde etmeyişleri yüzünden kınanmaktadır. Nitekim (onun gösterdiği) âyet-i kerîmenin devamında: "Doğrusu o kâfirler yalanlayıp duruyor" buyurulmaktadır. Sahîh-i Buhârî ve Sahîh-i Müslim'deki şu hadîs-i şerîf de bunu göstermektedir: Zeyd ibni Sâbit radıyallahu anhdan rivâyet edildiğine göre o, Nebiyy-i Ekrem sallallahu aleyhi ve sellemin huzûrunda Necm sûresini okudu, (orada secde âyeti bulunduğu hâlde), Allah'ın Elçisi secde etmedi. Yine Sahîh-i Buhârî ve Sahîh-i Müslim'de şu hadis bulunmaktadır: “Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem Necm sûresinde secde âyeti okununca secde etti.” Bu da secdenin vâcip olmadığını göstermektedir. Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellemin Necm sûresindeki secde âyeti okunduğu zaman bir defasında secde etmemesi, bir başka sefer secde etmesi başlıca üç şekilde yorumlanmaktadır: 1. Secde etmediği zaman muhtemelen abdesti yoktu. 2. Belki de o vakit kerâhat vakti olduğu için secde etmedi. 3. Bir başka ihtimâle göre, Allah'ın Resûlü, secde etmenin farz olmadığını göstermek için bir defasında secde etti, bir başka defa secde etmedi.
Sayfa 232 - Tahlil YayınlarıKitabı okudu
·
65 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.